Biler

Ethanol-bil er et jätte-hit

E85 bil nummer 100.000 på det svenske marked var en Saab 9-3 BioPower.

E85 bil nummer 100.000 på det svenske marked var en Saab 9-3 BioPower.

Det tog syv år at få de første 300 flex-fuel biler til E85 brændstof solgt på det svenske marked. Men nu går det stærkt. De seneste 15 måneder er der indregistreret 50.000 flex-fuel biler, som er målrettet det miljøvenlige E85 brændstof, og Sverige har nu rundet 100.000 E85 biler. E85 er fremstillet af 85 procent bioethanol, der på det svenske marked kommer fra sukkerrør dyrket i Brasilien. Den brasilianske ethanol sparer miljøet for betydelige mængder CO2. For hvert ton CO2, der udvikles under produktion og transport af bioethanolen, sparer brændstoffet 7 - 8 ton CO2 i trafikken, hvor bioethanolen erstatter traditionelle fossile brændstoffer som benzin og diesel. I modsætning til Danmark har både den svenske regering og kommuner over det meste af landet støttet brugen af E85 med gratis parkering af E85 biler i større byer, fritagelse for bompenge til Stockholm, en kontant belønning på 10.000 svenske kroner fra den svenske stat til alle, der køber en miljøbil, og ikke mindst lavere brændstofafgift. - Desværre har man ikke øjne for denne oplagte mulighed for at reducere CO2 udslippet fra trafikken i Danmark. Havde Danmark gennemgået samme udvikling som Sverige, havde vi haft mindst 50.000 E85 biler på gaden i dag. Det ville have sparet miljøet i 2008 for over 100.000 tons CO2, siger informationschef Erik Morsing, GM Danmark, der står bag importen af Saab og Opel i Danmark - Regeringen ønsker at vente på anden generations bioethanol, men jo senere vi får gang i salget af E85 biler i Danmark, desto længere tid tager det for os at få miljøgevinsten af bioethanol i fremtiden. Markedet for anden generations bioethanol skaber vi nu.