EMNER

EU har lovet fly-passagerer for meget i kompensation

Man har ikke altid ret til erstatning, hvis flyet er forsinket

Hvis fly­et er stær­kt for­sin­ket, er det år­sa­gen, der af­gør, om pas­sa­ge­rer­ne har ret til kom­pen­sa­tion.ar­kiv­fo­to: pe­ter bro­en

Hvis fly­et er stær­kt for­sin­ket, er det år­sa­gen, der af­gør, om pas­sa­ge­rer­ne har ret til kom­pen­sa­tion.ar­kiv­fo­to: pe­ter bro­en

KØBENHAVN:EU-Kommissionen var for gavmild på flyselskabernes vegne, da den i en række foldere lovede passagererne kompensation for aflysninger og store forsinkelser på flyafgange. Det fastslår EU-ombudsmand P. Nikiforos Diamandouros, som dermed giver flyselskaberne medhold i, at de ikke skal betale erstatning til passagerer, når flyet bliver stærkt forsinket eller må aflyses på grund af dårligt vejr eller tekniske problemer. De to år gamle regler har egentlig været klare nok, men EU-Kommissionen er ganske enkelt komme til at love for meget i de pjecer, plakater og informationsvideoer, de har sendt ud til passagererne. Reglerne giver passagererne ret til kompensation på mellem 250 og 600 euro (1800-5500 kroner), hvis de misser deres afgang, fordi flyselskabet har overbooket flyet. Men EU-Kommissionen har fejlagtig givet indtryk af, at man har ret til en tilsvarende kompensation, hvis flyet bliver aflyst eller stærkt forsinket. Og det er ikke tilfældet, hvis aflysningen for eksempel skyldes dårligt vejr, tekniske problemer med flyet eller andre ting, som flyselskabet ikke kunne forudse. SAS tilfreds Hos SAS hilser man EU-ombudsmandens afgørelse velkommen. - Den rydder nogle misforståelser af vejen, så kunderne ikke bliver unødigt skuffet, fordi de helt forståeligt troede, at de havde ret til kompensation, hver gang en flyafgang bliver aflyst. For det er jo det, der har stået i EU’s foldere, siger pressechef hos SAS Danmark, Jens Langergaard. Ombudsmandens afgørelse ændrer ikke ved, at flypassagererne har ret til forplejning og eventuelt en overnatning på flyselskabets regning, hvis deres afgang bliver stærkt forsinket eller aflyst. Og flyselskaberne har også pligt til at sørge for at passagererne kommer med på en anden afgang eller får pengene tilbage, hvis flyet må aflyses. Men de har altså ikke krav på erstatning oveni. Planlagte aflysninger Det er luftfartsselskabernes brancheorganisationer IACA og ERAA, der har indbragt sagen for EU’s ombudsmand. - Jeg vil gerne understrege, at vi bakker fuldstændig op om EU’s regler. Vi er interesseret i tilfredse passagerer. Derfor ser vi også frem til, at EU nu får rettet informationsmaterialet, så vi får færre skuffede kunder, siger Jens Langergaard. I enkelte tilfælde har passagererne faktisk ret til kompensation ved flyaflysninger. Men det gælder kun ganske særlige tilfælde, hvor flyselskabet kunne have forudset problemet og varskoet kunderne. De såkaldte planlagte aflysninger. Men ifølge Jens Langergaard er de meget sjældne. - Det er som regel dårligt vejr eller tekniske problemer, som er årsagen til at vores fly bliver forsinket eller må aflyses, forklarer han. Kunder, der mener, at de har ret til kompensation - men afvises af flyselskabet, kan klage til Statens Luftfartsvæsen, der er øverste myndighed på området. /ritzau/