EU-konkurrence om at være bedst til at styre farlige stoffer

Forurening 22. april 2003 08:00

NORDJYLLAND: Få styr på farlige stoffer i arbejdsmiljøet. Denne opfordring er i år temaet for Den Europæiske Arbejdsmiljøuge, der i Danmark bliver gennemført til efteråret i uge 44. Der er lang tid til, og så alligevel ikke. For forud for arbejdsmiljøugen afholdes en konkurrence for virksomheder og organisationer, der har fået styr på farlige stoffer. For at kunne deltage i konkurrencen, skal man i praksis have gennemført løsninger, der forebygger arbejdstagerens udsættelse for farlige stoffer. Priserne til konkurrencens vindere uddeles af Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur, der også er arrangør af selve arbejdsmiljøugen. Priserne vil give vinderne en europæisk anerkendelse af deres betræbelser på at forbedre arbejdsforholdene i Europa, er meldingen fra det europæiske agentur. Især enkeltstående virksomheder i EU, der aktivt har forsøgt at begrænse og forbedre omgang med farlige stoffer, har dommerpanelets interesse. Men også eksemplevis BST'ere, brancheforeninger, fagforeninger og leverandører og transportører af farlige stoffer kan søge om at deltage i konkurrencen. I ansøgningerne lægger dommerpanelet især vægt på, om der har været effektiv brug af arbejdspladsvurderinger, om løsningen er succesfuldt gennemført og bæredygtig - og så skal løsningen have en nyhedsværdi. Ansøgninger fra danske virksomheder og organisationer indsendes senest 23. maj til Arbejdstilsynet, der sammen med arbejdsmarkedets parter foretager en indstilling af ansøgerne til Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur. pws

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...