Evakuerede turister får ingen erstatning

Rejseforsikringer dækker ikke ødelagte ferier

Naturkatastrofer 30. december 2004 05:00

MyTravel er det rejseselskab, der havde flest danske turister i Thailand, da oversvømmelsekatastrofen skete. Tirsdag beluttede selskabet, i lighed med andre rejsebureauer, at sende samtlige af deres omkring 460 gæster nær katastrofeområderne hjem med særfly på grund af frygten for epidemier og for flere jordskælv i området. - Vi har vurderet, at situationen ikke er sikker nok for vores gæster i Thailand, selv der er roligt mange steder nu. Vi kunne have valgt anderledes ved at flytte folk til hoteller andre steder i landet, men vi har valgt at evakuere alle nu, siger koncernchefen i MyTravel, Bjarne Hornbek, der ikke forventer, at alle deres kunder vil være tilfredse med den beslutning. - Nogen af vores gæster har boet på hoteller, der er i fin stand. De folk ville formodentlig gerne have fortsat deres ferie, vurderer MyTravels koncernchef, selvom han er klar over, at gæsterne rejseforsikringerne ikke dækker ødelagt ferie. - Rejseforsikringerne dækker kun ødelagt ferie, hvis personen er blevet syg eller er kommet til skade under ferien, men ikke i tilfælde af evakueringer fra katastrofeområder, forklarer Jan Madsen fra Europæiske Rejseforsikring. Alligevel har MyTravel ikke overvejet, hvad de vil gøre, hvis nogle af deres gæster forlanger økonomisk kompensation af rejseselskabet for deres forkortede ferie. - Det kan da godt være, at nogle af vores kunder juridsk set vil være berettiget til erstatning for en ødelagt ferie, men det her er en situation, vi ikke har været i før, så hvis der kommer nogle erstatningsspørgsmål, så må vi klare det til den tid, siger Bjarne Hornbek. Til gengæld skal de danske turister ikke frygte, at komme til at hænge på udgifterne til særflyene, der i disse dage bringer dem til Danmark. Den udgift er dækket af turisternes rejseforsikring. - I den her ekstreme situation, så vil deres udgifter blive dækket af rejseforsikringen, siger Jan Madsen fra Europæiske Rejseforsikring, der går folk opmærksomme på, at hvis de får en regning for flyselskaberne eller rejsebureauerne for særflyene, så kan de sende ind til forsikringsselskabet, så dækker de udgiften. Men i dette tilfælde er det slet ikke sikkert, at forsikringerne vil blive nødvendige. For hos MyTravel har de ikke tænkt sig at udskrive en regning til kunderne for særflyvninger frem og tilbage fra Thailand. - Vores kunder har allerede betalt for hjemturen en gang, og de skal ikke betale igen, fastslår Bjarne Hornbek.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...