Evald er spændt på at møde eleverne - og forældrene

Nyuddannet lærer føler sig godt rustet til at arbejde i folkeskolen

Claus Smidstrup
Evald Lange Nielsen er klar til sin første arbejdsdag som lærer. FOTO: AJS NIELSEN
Skolevæsen 12. august 2007 06:00

Han er spændt, men han glæder sig. 24-årige Evald Lange Nielsen tager på onsdag fat på første dag af sit liv som lærer i den danske folkeskole. Han blev færdig med sin uddannelse på Aalborg Seminarium i juni, og godt for det, for han havde sådan set fået job på Frejlev Skole. Onsdag venter så blandt andre den 1. klasse, han skal have i matematik og natur/teknik. - Det glæder jeg mig rigtig meget til, siger Evald Lange Nielsen og tilføjer: - Men jeg er også spændt på at stå der med de forventningsfulde elever, og ikke mindst de forventningsfulde forældre. Dét møde har man jo ikke prøvet, for man har, siger Evald Lange Nielsen, der dog føler sig godt rustet til mødet og lærergerningen. I hvert fald fagligt. Han synes godt, at læreruddannelsen kunne indeholde mere praktik, men han er fortrøstningsfuld og glæder sig over, at han skal have 1. klassen sammen med en garvet dansklærer. - Så kan jeg komme under hendes vinger og spørge hende til råds, forudser den nybagte lærer og gentager: - Men jeg er meget fortrøstningsfuld og meget spændt. Evald Lange Nielsen har også gjort det nemt for sig selv på en anden måde. Han skal nemlig være lærer på den folkeskole, hvor han selv gik som barn, og hvor han har været i praktik og arbejdet som vikar. - Så jeg skal ikke spørge hvor depotet er, eller hvor bøgerne er. Jeg kender kulturen, siger han og ser frem til at skulle samarbejde med kolleger, der tidligere var hans lærer. - De ved, hvad de får, og jeg ved, hvad jeg får, ræsonnerer han. Det var egentlig ikke planen, at Evald Lange Nielsen skulle have været tilbage på Frejlev Skole. - Efter gymnasiet troede jeg, at jeg skulle læse kemi eller medicin på universitetet, siger han. Kaldet til jobbet Men så kom han til at tage et sabbat-år, hvor han blandt andet arbejdede som vikar på Sønderholm Skole. Dét fik ham til at ændre kurs. Han havde det godt med eleverne, følte at han nåede ind til dem, og at de tog imod hans undervisning. Kort sagt, at han befandt sig rigtig godt som lærer. Derfra var vejen kort til Aalborg Seminarium, og det var ikke lærernes sommerferie, der trak. - Det er jo lidt af en vittighed, at der er tre gode grunde til at blive lærer: Juni, juli og august, siger han og forklarer, hvordan en lærers arbejdstid er sat sammen. Selv brugte han en god del af denne sommerferie på at ruste sig til det nye job. Frejlev Skole havde åbent de første fjorten dage i sommerferien. Dem brugte Evald Lange Nielsen på at finde bøger og andet materialer, som han så studerede, sorterede og valgte ud i - samtidig med at han udarbejdede årsplaner og undervisningsplaner. - Og så har jeg brugt en del tid på at tænke den første skole dag og den første tid igennem, smiler han med henvisning til det, han ser som den største barriere: Det omtalte førstegangsmøde. Faglig selvsikkerhed Den faglige selvsikkerhed hænger sammen med, at han næsten udelukkende skal undervise i tre af sine liniefag; matematik, fysik/kemi og geografi. Det giver ingen skår i glæden over at Frejlev Skole har givet ham et sådan skema, at der ikke er blevet plads til idræt og at han skal undervise en enkelt klasse i historie - og i alt i 12 klasser. Det er i øvrigt Evald Lange Nielsen indtryk, at det er blevet en generel tendens, at nye lærere får mulighed for at undervise i de fag, de ved mest om, måske - formoder han - fordi de er blevet bedre til at stille krav. Selv er hans krav primært at komme ud at virke som lærer, og end ikke dét, at han ikke synes, at lønnen står mål med at han har brugt tre år på gymnasiet og fire på seminariet, forstyrrer billedet. Evald Lange Nielsen og hans nyuddannede kolleger begynder på lige godt 22.000 kroner om måneden og har udsigt til ad åre at stige til 28.000 kroner.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...