Eventyret om satsningen på den hvide ost

Lars Høj
Der er 60 ansatte på hovedkontoret i Dronninglund. Foto: Bent Jacobsen
Mejerier 9. december 2007 05:00

DRONNINGLUND: 225 medarbejdere, fremstilling af 30.000 tons hvid ost og en årlig omsætning på godt 700 mio. kr. Det er nøgletallene for Nordex Food i Dronninglund. Virksomheden producerer de såkaldte hvide oste, som i handelen er kendt som bl.a. salatost - der efter en nylig EU-dom ikke længere må kaldes feta. Det navn tilhører udelukkende græske producenter. Nordex Food er en succeshistorie om virksomheden, der blev etableret i 1984 og siden har modtaget flere hædersbevisninger for sine kvalitetsprodukter - bl.a. for at producere intet mindre end verdens bedste feta i 2004. Firkløver bag Nordex Der var dog ingen garanti for succes, da virksomheden blev etableret. Og derfor var der dømt nervøst sug i maven, da fire kolleger i 1984 forlod Ørum Gruppen for at danne deres eget firma. De fire havde i en årrække arbejdet sammen om at producere fetaost i Ørum Gruppen, men nu skulle hele herligheden sælges til Arla - og det kunne de ikke se nogen mening i. Så efter mange overvejelser tog de beslutningen om at bryde ud og begynde helt forfra. De fire ville producere og sælge deres egen fetaost til kunderne, som hovedsageligt befandt sig i Mellemøsten. 1. februar var de klar med firmaet Nordex Food, og 1. juli købte de Nørager Mejeri, hvor medarbejderne og produktionsapparatet netop var indrettet til at producere hvid ost. Købet var så stor en investering, at de var nødt til at få en udenlandsk partner (og kunde) ind som medinvestor og medejer. - Vi havde ingen chance for selv at kunne købe Nørager Mejeri - og vi ville gerne have en fast aftager helt fra starten, siger Keld Pedersen, som er en af de oprindelige fire. I dag ejer han aktiemajoriteten og er direktør for Nordex Food. De øvrige var Egon Sørensen, som i dag er underdirektør, Jørgen Ugilt, som er gået på pension samt John Kissow, som er afgået ved døden. Men det gik - også selv om der var røde tal i regnskabet de første to år. I første omgang etablerede de sig i Keld Pedersens privatbolig. Siden rykkede de ind i et par lokaler på Dronninglund Slot og så begyndte det at gå fremad. Firkløveret købte Katrineholm Mejeri, og kunne dermed tilbyde kunderne den helt traditionelle feta. Ost til hele verden I dag sælger Nordex Food hvid ost til alle verdensdele - Sydamerika undtaget. Og hvor især Mellemøsten i de første år købte langt størsteparten af produktionen, er det i dag betydeligt nemmere af sælge hvid ost andre steder. Nordex Food har oprettet filialer og handelsselskaber i en lang række lande, ligesom der er købt mejerier i Østrig og Rumænien - ganske enkelt for at være tættere på kunderne. - I Mellemøsten har man altid spist fetaost morgen, middag og aften, mens vi i Europa mere spiser osten for sjov - når vi skal hygge os. Men i takt med at vi de seneste mange år er blevet inspireret af det mellemøstlige og sydeuropæiske køkken, spiser flere og flere i Nordeuropa og USA også salatost, siger Keld Petersen om baggrunden for den stigende succes. Muhammed-krisen Da Jyllands-Posten bragte et antal tegninger af den muslimske profet Muhammed, blev Danmark som bekendt ikke kun ramt af religiøs og politisk modvind. Også den danske eksport til Mellemøsten gik nærmeste i stå i nogle hektiske måneder, hvilket Nordex Food fik at mærke. - Det har været en dyr og voldsom omgang - og det er ikke helt overstået endnu, siger Keld Pedersen. Hans medarbejdere i Mellemøsten og de mange sælgere, der har kontakt til den del af verden, kæmper stadig med at få markedsandelen tilbage - og det er svært. - Nogle steder arbejder vi fra butik til butik, hvor vi simpelthen køber plads på hylderne til vores varer, siger Keld Pedersen, som dog er fortrøstningsfuld - og i øvrigt mener, at man ikke skal blande religion, politik og handel sammen. Hvilket i dén grad har været tilfældet i sagen om Muhammed-tegningerne. Den dyre mælk I øjeblikket oplever Nordex Food og virksomhedens konkurrenter hvad man kalder for ¿The great milkshake-up¿. Det handler om, at efterspørgslen på verdensplan er stigende, hvilket betyder, at priserne stiger. - Det betyder meget for prisen på vores ost, fordi vi skal bruge rigtig meget mælk. Faktisk er lønomkostningerne kun på 10 pct. af fremstillingsprisen på hvid ost, siger Keld Pedersen, hvis sælgere derfor har ekstra travlt i øjeblikket. Den eneste formildende omstændighed set fra Nordex Foods side er, at de stigende priser er et generelt problem - og altså ikke kun noget, der rammer i Nordjylland. Et godt sted at være At Nordex Food blev placeret i Dronninglund, tilskrive Keld Pedersen en tilfældighed. - Vi arbejdede jo i forvejen lidt udenfor Dronninglund, og vi boede i området, så det var naturligt at etablere virksomheden her, siger Keld Pedersen. Siden kunne Nordex Food så have valgt at flytte men der har ikke været nogen anledning. - I princippet er det jo ligegyldigt, hvor vi ligger. Vores produktion foregår på forskellige mejerier, og vores kunder er fordelt over det meste af kloden. Desuden har vi aldrig haft problemer med at finde de rigtig folk, siger Keld Pedersen, som slår fast, at Nordex Food bliver i Dronninglund.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...