Få bag mange dieseler

Bilindustri 12. december 2004 05:00

Det er en lille eksklusiv loge af bilfabrikker, der har ansvaret for udviklingen af de moderne dieselmotorer. For at spare udviklingsomkostninger og udnytte hinandens stærke sider på bedste vis, rykker bilfirmaerne sammen i dieselalliancer, hvor teknologien udveksles i samme tempo, som teenagere skifter mobiltelefon. Det betyder, at dieselbilerne i denne test, i virkeligheden deler pumpeværker med en lang række andre biler på markedet. Fiat er pioneren indenfor den moderne common rail indsprøjtningsteknologi, hvor dieselolien sprøjtes ind i cylindrene med lynets hast. Den 1,9 liters JTD-motor, som ligger i vores testbil, findes også i Alfa Romeos biler. Og GM, der ejer Opel og Saab, har købt sig ind i Fiat for at få adgang til denne fine teknologi. Det betyder, at JTD-teknikken også bruges i blandt andet Opel Astra og Vectra og i Saab 9-3. PSA Peugeot Citroën var hurtige til at adoptere common rail systemet. For fire år siden lavede franskmændene en alliance med Ford om fælles udvikling og produktion af dieselmotorer. Det betyder, at man deles om en lang række kraftværker. Det gælder også den 136 hk motor, der trækker Peugeot 307. Denne kraftfulde og lydsvage motor findes også i Ford Focus/C-Max og Volvo S40/V50. Foruden Peugeots nye 407 og Citroëns dugfriske C4. Hos VW er man også mestre i at dele komponenter. Den 2,0 liters TDI motor med 140 hk findes i en lang række af koncernens biler. VW Touran, Seat Altea, Skoda Octavia og hos Audi bruges den i A3, A4 og A6. Fordelen ved teknologiudvekslingen er, at kunderne får bedre og mere moderne motorer. De accelererer overbevisende og lyder snarere som et koppel veloplagte benzinmotorer. Musklerne er så veltrimmede, at lastbiler kan overhales i fjerde eller femte gear med samme overlegne sug som kraftige V6-motorer. Velopdragne er de også. Fri for vibrationer og så tyst oppe i fart, at stempelslagene overdøves af vind- og dækstøj. Billedtext: Disse tre motorer ligger i en lang række af markedets dieselbiler. Moderne dieselteknik er dyr at udvikle og en lang række fabrikker deles om udgifterne.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...