Få en idé og bliv nyt idol

Med to millioner kroner på højkant samt masser af bistand i form af rådgivning til idéer, der kan skabe nye job i Nordjylland, vil foreningen "Nordjysk Guld" vende den negative stemning, som massefyringer på nordjyske arbejdspladser har skabt i regionen.

- Vi ved, der er en idérigdom og gåpåmod i Nordjylland, men de mange arbejdspladser, der lukkes ned, udgør sammen med globaliseringens pres nogle meget mørke skyer. Ved at sætte fokus på de mange gode idéer ved at lade dem konkurrere om økonomisk støtte og anden starthjælp vil vi kunne få vendt den negative cirkel til noget positivt, siger Anders Hjulmand fra advokatfirmaet Hjulmand & Kaptain. Firmaet har sammen med Spar Nord Bank, Nordjyllands Amt og NORDJYSKE Medier taget initiativet til "Nordjysk Guld", der i aftes hos Spar Nord Bank blev præsenteret for et udsnit af det nordjyske erhvervsliv. Til den idé, som vurderes til at kunne skabe flest nye job, er der en million kroner. 2. og 3.-præmien deler en million kr. De bedst kendte Af præsentationen af projektet fremgik det, at foreningens mål rækker langt højere end at skabe vækst på grundlag af tre præmierede idéer. Gennem tæt mediedækning af vinderne - fra de står øverst på sejrsskammelen til de, om alt går vel, begynder at ansætte medarbejdere - er det "Nordjysk Guld"s mål at gøre vinderne til de bedst kendte mennesker i Nordjylland. - Ved at bruge iværksættere til forbilleder vil vi kunne ændre en kultur, hvor mange unge i dag ser et liv som lønmodtagere foran sig, mens få går med planer om at starte egen virksomhed. Det drejer sig om at få langt flere til at forsøge selv, siger chefredaktør Ulrik Haagerup, NORDJYSKE Medier. For at have en chance i konkurrencen skal deltagerne kunne præsentere idéer - det være sig nye produkter eller forretningskoncepter, der ikke har været prøvet før. - Med den skarpe internationale konkurrence kan vi ikke leve af at kopiere, men må lave noget originalt, siger Haagerup og tilføjer, at ved at præmiere originale idéer viser "Nordjysk Guld", at Nordjylland godt kan selv. Et formål der ifølge Anders Hjulmand udgør et væsentligt element ved hele projektet. Kan noget særligt - "Nordjysk Guld" er ikke bare en idékonkurrence. Det er vores formål at følge op med nye projekter for yderligere at understrege, at vi kan noget særligt i forhold til andre steder i landet. Det øvrige land skal lære os at kende for andet end store virksomhedslukninger og jammer og klage. Der foregår også masser af positive ting heroppe, og det bliver der nu sat lys på. Ved at slå alle gode kræfter sammen får vi gjort Nordjylland til et endnu bedre sted at leve, siger Anders Hjulmand, der i den forbindelse håber på bred folkelig opbakning i kraft af, at foreningen er åben for alle. Prisen for et medlemsskab, der giver adgang til kataloget over indkomne idéer, er 100 kroner. Hvad angår idérigdommen er Hjulmand ikke i tvivl. Allerede ved første omtale af konkurrencen meldte der sig en strøm af interesserede, og advokaten vil ikke være overrasket, hvis der samlet melder sig op imod 1000 deltagere.