Få orden på rodet - så du ikke spilder tid med at lede efter nøglen

Tænk på, hvor meget dejlig tid du kunne vinde til dig selv og aktiviteter, du virkelig brænder for, hvis du slap for hver morgen at endevende huset i en hektisk klapjagt på nøglen, hårbørsten, mobilen – eller hvad der nu er forhekset hjemme hos dig! Rod s

Hvor er nu: nøgler, hårbørste, dankort, mobiltelefon, pung, kørekort? Allerede inden du får din morgenkaffe (hvis du kan finde saksen til at klippe kaffeposen op med), må du erkende, at alt dit rod vist styrer dit liv mere, end du selv gør. Så er det på tide at få ryddet op! Du behøver ikke være hårdt ramt af rod for at få glæde af et ultimativt oprydningsraid. For ikke alene hjælper en god gang oprydning med at få styr på dine ting, så du altid kan finde fx neglefilen, når du lige har revet en negl – en oprydning betyder også en udrensning i dit hjem og dit liv, som vil smitte af på dit humør og din energi og på de signaler, du sender til andre mennesker. Er det svært at overskue? Så tag et rum ad gangen, for læs her, hvordan dit rod faktisk kan forpeste dit og andres liv: 1 Du bliver træt og sløv Når det hele roder, orker vi ikke at gå i gang med noget. Bunkerne og støvet sløver os, vores entusiasme forsvinder, og lysten til at lave noget i vores hjem begynder at blegne. "Vi når det nok i morgen" bliver hurtigt dagens motto. 2 Du sidder fast i fortiden Dit rod fylder og optager en masse god plads, som du kunne bruge til at omgive dig med ting, som betyder noget for dig lige nu – eller bare med smuk, åben og ledig plads. Dit gamle rod tvinger dig til hele tiden at forholde dig til fortiden, så du får en dårlig vane med at se tilbage i stedet for at se fremad. 3 Mindre respekt om dig Når dit hjem roder og ikke er rent, sender du et ubevidst signal til andre mennesker om, at du ikke kan holde orden på dit eget hjem og derfor ikke har krav på respekt. Venner dømmer dig selvfølgelig ikke så overfladisk, men det gør andre, som ikke kender dig så godt, måske. 4 Kilden til skænderier Dit rod påvirker de mennesker, du omgiver dig med. Ved ikke at rydde op forlanger du faktisk, at din familie samt venner og kolleger skal finde sig i at se på dit rod. Det har de formentlig ikke nær så meget lyst til som du selv, og så er I tæt på et skænderi eller en meget dårlig stemning. 5 Besværligere rengøring At gøre rent tager faktisk ikke ret lang tid – forudsat, at der ikke ligger alt muligt og roder på gulve, i vindueskarme, på borde osv. Ikke alene skal du flytte alle tingene for at gøre rent – du bliver også nødt til at gøre rodet rent, fordi tingene har ligget frit fremme og samlet støv og skidt. Guide til oprydning LÆG UD MED MENTALTRÆNING Har du svært ved at smide ting ud – "jeg kunne jo få brug for den", "det var en gave fra mormor" eller "den er altså for god til at smide ud"? Så har du brug for mentaltræning, inden du går i gang. Du skal overbevise dig selv om, at det er OK at give slip på dine overflødige ting. Ofte er det en ubevidst frygt, der får os til at klynge os til tingene – om vi kan klare os uden dem, om andre bliver kede af det, om vi fortryder senere hen. Husk: Ting er ting. De kan betyde noget for dig i en periode, så mister de deres betydning, og det er tid til at skille sig af med dem. Holder du fast i gammelt ragelse, signalerer du utryghed og usikkerhed. Tænk derimod på, hvor afklaret og fri du bliver, når du smider alt dit gamle ragelse ud! Lær at give slip! FÅ ET OVERBLIK, OG BEGYND I DET SMÅ Hvor irriterer rodet dig allermest? Hvor er det vigtigst at gå i gang? Skab dig et overblik over, hvor du vil rydde op, og beslut, hvornår du vil gøre det. Begynd med et lille område – hvis du fx vil rydde op i dit soveværelse, så læg ud med sokkeskuffen. På den måde får du hurtigt succes og dermed motivation til at gå videre. SØRG FOR DET NØDVENDIGE UDSTYR Skal du af med møbler, madrasser og andre store ting, bør du bestille en container eller låne/leje en stor trailer til at køre tingene på genbrugsstationen. Du skal bruge kasser til at sortere i og gennemsigtige plasticposer til affald (de fleste genbrugsstationer forlanger sortering og pakning i gennemsigtige poser). Du kan også bede en velgørende organisation om at komme og hente tingene eller selv holde et loppemarked og tjene et par skillinger på, at andre kan bruge de ting, du siger farvel til. Du skal helst af med alle dine ting med det samme. Hvis de får lov at stå i poser og kasser og fylde op i entreen i flere uger, inden du får dem fjernet, er du jo lige vidt – og lige rodet. BRUG OVERSKUELIGE KASSER Når du støder på en ting, som ikke skal smides ud, skal du "sortere" den med det samme. Hav forskellige kasser parat til ting, der skal repareres, ting, der skal gives væk, ting, der hører til et andet sted i huset, og ting, som du ikke kan beslutte noget om lige nu. GEM ELLER SMID UD-TESTEN En halvfedtet sammenklistring af muslingeskaller, der forestiller en bornholmsk kirke ... kan du huske den dejlige ferie? Nu er dimsen altså bare grim, glemt og gået i stykker. Gem eller smid ud? Her er tre spørgsmål, der kan hjælpe dig til en afgørelse: • Giver denne ting mig energi, når jeg sidder her med den? • Holder jeg virkelig af den? • Har jeg virkelig brug for den? SÆT EN GRÆNSE FOR, HVOR MANGE DU HAR BRUG FOR Måske har du mange flere glas, skruetrækkere, tomme ringbind og læbestifter, end du nogen sinde får brug for. Sig til dig selv, at det fx er rimeligt at have 12 glas eller to tomme ringbind i reserve – resten skal du skille dig af med. KØB HÆNGEMAPPER TIL PAPIRERNE Hængemapper er geniale – du kan lave så mange kategorier, du vil, og du skal blot lægge papirerne ned i de relevante mapper. Af og til bør du rydde op i dem og kun gemme de vigtigste papirer. FIND ET HJEM TIL HVER ENKELT TING Alle ting skal have en fast plads, ellers ligger de og flyder, fordi du ikke lige ved, hvor de skal være. Beslut dig for, hvor sakse, frimærker, tomme frugtskåle, post, aviser, lysestager osv. skal bo. RYD OGSÅ OP I BOGREOLEN Mange af os har et så ærefrygtigt forhold til bøger, at vi aldrig smider dem ud. Men helt ærligt – hvor mange af dine bøger har du kigget i det sidste års tid? Bøger bliver også for gamle, for uinteressante og for kedelige. Ud med bøger, som ikke længere begejstrer, inspirerer eller oplyser dig –som du aldrig fik læst! VÆR BENHÅRD, NÅR DU NÅR TIL KLÆDESKABET Oprydning i klædeskabet kræver viljestyrke af stål, men det gør godt! Prøv at forestille dig, at du er en anden person, der slet ikke har sentimentale forhold til snævre cowboybukser og for store t-shits. Ud med det, du ikke har haft på det sidste års tid, med det, du ikke længere kan passe, med enlige sokker, med eks-hvidt, forvasket undertøj! Så er der plads til nyt, lækkert tøj. SPIS DIG UD AF KØKKENRODET Beslut, at du ikke køber flere madvarer, før du har spist dig igennem lagrene i skabe, skuffer og fryser. Du vil sikkert blive overrasket over, hvor meget mad du egentlig har til at stå og fylde op. Box: Bevar den nye stil – syv tips til nye vaner, som holder rodet fra døren: Stil altid ting på plads, når du er færdig med at bruge dem. Ikke noget med "jeg lægger den på plads om lidt". Find altid den helt rigtige plads, når du anskaffer dig nye ting. Ting, du bruger ofte, skal være lettilgængelige. Ting, som du ikke bruger ret tit, kan snildt få pladsen bagest i skabet. Sæt sedler og klistermærker på æsker og kasser, når du indvier en ny. Så behøver du ikke lede dem alle igennem hver gang. Arrangér dit tøj efter farve, eller efter, hvad der passer sammen. Det gør det også sjovere at hænge/lægge tøjet pænt på plads. Tænk dig om to gange, før du køber noget nyt. Du skal være helt sikker på, at tingen kan få en ny, fast plads derhjemme, og at du virkelig har brug for den, inden du slæber den med hjem. Gør det til en vane at smide noget ud, når du får noget nyt. Har du fx fået en ny termokande i gave, så smid den gamle ud. Sortér din post hver dag. Arkivér kontoudskrifter, kvitteringer, årsopgørelser osv. med det samme. Smid alle de papirer ud, det ikke er strengt nødvendigt at arkivere, når du har læst dem. Box: Mit rod, dit rod – vores hjem Er du til alfabetisk sorterede cd'er, mens din bedre halvdel bare smider dem? Har I forskellige rode-tærskler, må I lave aftaler, så rodet ikke splitter jeres forhold. Gå foran med et godt eksempel. Drop de spidse hentydninger, når du lægger dine egne ting på plads. Hold dig fra syrlige bemærkninger og brok, og ros i stedet din partner (uden overdrivelse), når der er grund til det. Giv rodet karakterer. Er den klemte tube tandpasta en trussel mod jeres forhold? Giv karakterer mellem 1 og 10, og tag så en snak om det, der er værst – og drop resten. Lav en helt firkantet aftale om, hvem der må rode hvor, og hvor der absolut ikke må rodes. Erkend, at kvinder oftere har en lavere rodetærskel end mænd. Det er urimeligt af den ene at forlange, at den anden skal indrette sig, så I må finde et niveau, hvor I begge kan holde det ud. Og hvis det stadig ikke er godt nok for dig, må du altså bare selv rydde op.