Få power ud af din powernap

En eftermiddagslur kan være gavnlig, hvis du bruger den rigtigt.

Jens Skriver Steffensen,
En eftermiddagslur kan være gavnlig, hvis du bruger den rigtigt. Arkivfoto
Søvn 22. september 2011 13:18

Når arbejdsdagen er overstået kan det ind i mellem føles som om øjnene falder i af sig selv, og søvnen er ved at overmande sig. man kan kæmpe sig videre til sengetid, eller man kan tage sig en lille "morfar". En kort lur om eftermiddagen kan være gavnlig, men du skal ikke snorke for længe. - Mange af os har så travlt, at vi ikke altid får den søvn, vi har brug for om natten, og der kan en powernap være rigtig gavnlig. Der er tale om en genopfriskende søvn, der vil forbedre din præstationsevne både fysisk og mentalt i hele tre timer frem, hvor du vil være mere udhvilet og produktiv, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert ved Center for Stress og Trivsel til Alive.dk. Men der er grundregler du skal følge for at få mest ud af søvnen, ellers risikerer du at vågne uoplagt og groggy, og så har en lur jo haft den modsatte effekt af hvad man håbede, da man lagde sig til rette. 20 eller 90 minutter - Det vigtigste er, at du ikke ryger ind i den dybe søvn. Den indfinder sig efter de første 20 minutter, og når du udover dem, vil du have svært ved at vågne, når du bliver vækket, siger Mikael Rasmussen til Alive.dk Derfor skal du enten sove 20 minutter eller halvanden time. De første tyve minutter sover vi ganske let. Herefter gennemgår vi de forskellige søvnfaser, og en sådan rundtur i drømmeland varer 90 minutter. Derfor er du efter halvanden time også klar til at stå op og være frisk. Ikke før aftensmaden Du skal heller ikke sove for sent på eftermiddagen. Så er der risiko for at ødelægge din døgnrytme, og du får sværere ved at falde i søvn til natten. Alt efter 16 er uhensigtsmæssigt, siger søvneksperten. Han advarer endvidere i mod at bruge powernappen for ofte. Føler du dig ofte eller altid træt om eftermiddagen er det nemlig tegn på, at du genrelt ikke får den søvn, du har brug for. - Det vigtigste er, at du får syv-otte timers sammenhængende søvn, og det kan en powernap ikke kompensere for, da det er lidt en lappeløsning. Får du din søvn, og har du i øvrigt en normal dagsrytme, burde du ikke have behov for den ekstra søvn ret tit, siger Mikael Rasmussen

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...