Biler

Fabrikker sparer på sikkerhed

Billigste versioner af Renault Megane og Opel Astra Tourer uden nødbremse og de nye 3008- og 5008-modeller fra Peugeot har den heller ikke, men importøren sørger selv for det - uden merpris

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Alle nye Mercedes E-klasse har automatisk nødbremse som standardudstyr.

BILER:Selv om der er en sikkerhedskarakter på fem maksimale stjerner til nyheder som Peugeot 3008 og Mercedes i den seneste test fra Euro NCAP, er den franske bil dog alligevel tæt på at ryge ned på fire af slagsen.

Den indbyggede sikkerhed er ellers solid nok ved mødet med mur og pæle i crashtesten, men en mangel på en automatisk nødbremse, der selv bremser bilen ved forhindringer, var tæt på at koste en stjerne.

Ganske vist har Peugeot’en både automatisk linjevogter og fartbegrænser som standardudstyr, men mangel på nødbremse på flere europæiske markeder trækker ned i pointene hos Euro NCAP.

Det sker dog ikke herhjemme, hvor den danske importør har besluttet at tage alle modeller af 3008 og 5008 hjem med sikkerhedsudstyret uden merpris.

Virker op til 140 km/t

Det er endda den nyeste generation af nødbremsen, der virker fra 5 km/t og helt op til 140 km/t.

- Vi vil gerne tilbyde vore kunder sikkerhedsudstyret. Det er ligesom med ESC-antiskrid før i tiden. Det rykker sig hele tiden, og som det ser ud nu, bør automatisk nødbremse også være en del af pakken, siger Hanne Sørensen, der er pressechef hos Peugeot Danmark.

Det er en beslutning, der får ros af Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør hos FDM og dansk repræsentant i den eurpæiske sikkerhedsorganisation EuroNCAP:

- Det er dejligt at, at den danske importør går forrest og viser, hvordan forholdene burde være for alle europæiske bilkøbere. I Danmark bliver nødbremsen standard, og fabrikken burde have sørget for, at det kommer til at ske på alle markeder, siger Søren W. Rasmussen.

Herhjemme er det på flere nyere modeller svært at gennemskue sikkerhedsudstyret. De billigste versioner af Opel Astra og Renault Megane har således ikke automatisk nødbremse, mens Opel fra mellemmodellen, Enjoy, og Megane fra topmodellen, Zen, har det.

Importørerne vælger denne modelpolitik for at have en billig startmodel. Men selv om flertallet af købere foretrækker de dyrere modeller, får denne politik kritik af Søren W. Rasmussen:

- Der er risiko for, at nogle bilejere køber en bil, som de tror er mere sikker end den egentlig er. Og så får vi ikke fuldt udbytte af det sikkerhedsudstyr, som faktisk findes på markedet. Det er et problem. Ligesom vi så med f. eks. ABS-bremserne, så er det først interessant, når alle biler har det. Da bilerne på det danske marked har en levetid på biler har de nyeste sikkerhedssystemer, siger Søren W. Rasmussen.

Han mener, at alle modeller konsekvent skal have udstyret, lige som hos Peugeot 3008 og 5008.

- Så jeg vil godt opfordre bilimportørerne til at gøre udstyret til standard, hvis det er muligt, konstaterer Søren W. Rasmussen.

Undersøgelser viser nemlig, at nødbremserne nedsætter antallet af ulykker i bytrafik med hele 30 pct.:

- Det handler ikke kun om bilejernes sikkerhed. De øvrige trafikanter får også en ekstra beskyttelse, bl.a. for ikke at få piskesmældslæsioner, og man kan undgå personpåkørsler i byerne, siger Søren W. Rasmussen, som dog også kritiserer politikerne:

- Man må samtidig skælde ud over, at man kræver fuld afgift af et sikkerhedssystem, der er så effektivt. Man har haft flere år til at reagere på det og gør sig skyldig i at opretholde et system med høj afgift på udstyr, som ellers kunne have mindsket antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken, slutter Søren W. Rasmussen.

Plusser og minusser

I testen er Mercedes E-klasse nærmest duks. Den er dog heller ikke helt perfekt. E-klassen har godt nok automatisk nødbremse, der også genkender bløde trafikanter, som standard. Derimod er et linjevogtersystem ekstraudstyr.

- Mercedes har ellers lanceret en bil med mulighed for alt i sikkerhedsudstyr og et fantastisk godt grundniveau, siger Euro NCAP-repræsentanten

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst