Udland

Facebook afslører nyt design

Facebook afslører torsdag et helt nyt design til den sociale netværk med større fokus på billeder.

Facebook afslører nyt design

Verdens største sociale netværk Facebook introducerede torsdag et spritnyt design til, hvordan Facebook-brugere fremover vil se nyhederne i det såkaldte newsfeed.

Selv kalder Facebook det for "de mest markante ændringer til dato" for det sociale netværks mest genkendelige funktion.

Ændringerne i newsfeedet - som er den første side, man ser, når man logger på, og som viser en evigt skiftende strøm af billeder, videoer og kommentarer uploadet af venner - er designet til i højere grad at holde brugerne aktive og til at interagere med hinanden.

I det nye design vil der være langt større fokus på billeder, og der vil være selvstændige Instagram-, musik-, koncert- og mobilopdateringsfeed.

Fotos har længe været et af Facebooks populæreste indhold uden at have en egen feed, og en sådan vil ifølge flere medier blive populært hos brugerne - især hvis Facebook giver mulighed for at bladre gennem billeder i fuld skærm.

Det nye design vil også give helt ny måde at filtrere nyheder på, som gør dem mere relevante for den enkelte bruger. Ifølge Facebook selv altså.

Derudover appellerer det nye design i langt højere grad til annoncører, som Facebook kæmper med blandt andet Google Inc om at få i hus.

Grundlægger af Facebook-koncernen Mark Zuckerberg sagde så sent som i januar, at "newsfeedet" havde brug for en ansigtsløftning, da virksomheden indførte andre ændringer i verdens største sociale netværk.

Den sidste store opdatering af funktionen var i september 2011. Siden da har virksomheden implementeret nye ting direkte i feedet uden større annoncering.

Løbende har Facebook gjort newsfeed-funktionen mere mobil-venlig, da mange i dag logger på Facebook via deres smartphone. Det vil opgraderes yderligere i forbindelse med det nye design.

Tilføring af reklamer på newsfeedet - der altså nu ser ud til at blive endnu mere omfattende - har været genstand for mange klager fra brugere, der finder dem irriterende. Det handler derfor om for Facebook at finde en balancegang.

Hvornår de nye ændringer implementeres over hele verden, er ikke oplyst.

Facebook-aktien steg torsdag eftermiddag med 2,1 procent på Nasdaq.

/ritzau/Reuters

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.