EMNER

Facebook - det nye gadekær

Facebook kan være vejen frem, hvis man vil engagere flere folk i landsbysamfundene.

Facebook er en god mulighed for at få kontakt til de unge i byen og samle foreningslivet, mener man i Hou. Foto: Grete Dahl

Facebook er en god mulighed for at få kontakt til de unge i byen og samle foreningslivet, mener man i Hou. Foto: Grete Dahl

De fleste kender opslagstavlen nede i den lokale brugs, der fortæller os om bankospil, og at lille Garfield er løbet væk. Men opslagstavlens tid er snart forbi. I stedet skal man bruge de sociale medier som eksempelvis Facebook. Her kan man finde grupper og sider om alskens emner, og nu er tiden kommet til, at de små landsbyer også skal med på bølgen. I sidste uge inviterede Forvaltningen for Sundhed og Bæredygtig Udvikling til inspirationsmøde, hvor firmaet konXion fortalte om Facebook og dets muligheder. Omkring 20 repræsentanter fra flere mindre byer og områder i og omkring Aalborg var mødt. Direkte kommunikation Flere af de repræsenterede byer og områder ved mødet har en hjemmeside med udgangspunkt i byen eller dens borgerforening. Ifølge fremtidsforsker Anne-Marie Dahl er en hjemmeside noget helt andet end en gruppe eller side på Facebook: - En hjemmeside er en profil for landsbyen. Facebook er den individuelle borger. Det er borgernes hjemmeside frem for institutionernes. Samtidig er det en anden form for kommunikation, der foregår over Facebook, mener Sara Gallop fra Landdistriktsgruppen i Aalborg Kommune. - Facebook giver mulighed for en direkte dialog, for at man kan svare tilbage, komme med forslag og involvere sig. Interessen for at komme på Facebook er derfor stor, men folk ved ikke helt, hvordan de kommer i gang. - Mange er på nippet til at gøre det, men skal have det sidste mod til at tage skridtet, siger Sara Gallop. Spontane individer En stor udfordring for landsbysamfundene er, at det bliver sværere og sværere at få folk til at engagere sig. Pladserne i borgerforeningens bestyrelse er ikke nemme at besætte - slet ikke med unge mennesker. - Involveringen kan være svær især i forhold til den unge gruppe, selvom man gerne vil have dem med, da de skaber sjov og liv i gaden, siger Sara Gallop. Den unge generation er vant til hurtigt og nemt at kunne indhente og videregive information, hvilket man netop kan på Facebook. Ifølge Anne-Marie Dahl skyldes en del af problemet med at få folk til at engagere sig, at vi lever mere spontant. - Folk vil gerne deltage, når det passer ind i resten af deres liv. Folk lever mere individuelt, mere spontant, siger hun. Facebook kan bruges som en moderne udgave af opslagstavlen i brugsen, eller som Sara Gallop beskriver det: - Facebook kan bruges som en levende informationsstander, som landsbyens nye gadekær.