Virksomhedsøkonomi

Fælles kamp mod Don Ø

Med konkurrencen fra større og større aktører andre steder i landet er de store nordjyske turistattraktioner også nødt til at opruste, og det gør seks af dem nu ved at gå i samarbejde.

- Indbyrdes er vi naturligvis også konkurrenter, men den egentlige konkurrence kommer fra andre steder i landet, blandt andet Billund-området, hvor Flemming Østergaard fra Parken bygger masser af feriehuse og senest har etableret samarbejde med Legoland, påpeger direktør Jens Otto Stø­rup fra Nordsømuseet. Vigtigt at rage op Sammen med Fårup Sommerland, Jesperhus Resort, Skallerup Klit Feriecenter, Aalborg Zoo samt Karolinelund vil museet nu tage kampen op blandt andet ved hjælp af fælles markedsfø­ring og reklame for hinanden: - Vi ved godt, at vi med sammenlagt to millioner gæster årligt rager op i forvejen, og at vi på denne måde kommer til at rage endnu mere op. Men vi tror på, at vi på denne måde ikke bare kan styrke os selv, men også Nordjylland som helhed. - I øvrigt er der heller ingen, der spørger Don Ø, om det er klogt at rage op over mængden, han gør det bare, tilføjer Jens Otto Stø­rup. Erfaring fra Kickstart Samarbejdet mellem de seks store familieattraktioner er en udløber af det arbejde, der fra en række erhvervsfolks side blev lavet forud for Kickstart-kampagnen med fælles markedsfø­ring af hele landsdelen. Tidligere passede enhver sit, men efterhånden er der skabt en forståelse for, at man godt kan skabe fremgang for sig selv gennem markedsføring sammen med andre, og det er også denne forstå­else, der nu har resulteret i samarbejdet mellem de seks store aktører. Oplev hele familien I første omgang bliver der tale om fælles markedsføring i løbet af sommeren under temaet "Oplev hele familien": - Med dette ordspil peger vi på, at der er tale om oplevelser for hele familien, og at man også bør unde sig selv at opleve hele "familien" af attraktioner, oplyser Jens Otto Størup. Samarbejdet kan også resultere i fælles uddannelse og kurser for medarbejdere, og man er ligeledes i færd med at skabe en formidlingsplatform med storskærme og inforstandere rundt om på attraktionerne. Her skal der blandt andet kø­res oplysninger om stedets egne tilbud, men også en fælles film, så gæsterne alle seks steder bliver mindet om de øvrige attraktioner. flemming.junker@nordjyske.dk