EMNER

Færge tæt på sejlklar

Pride of Telemark er repararet for 90 millioner, og nu er den sat til salg.

Pride of Telemark er tilbage ved Silokajen, men ventes klar til prøvetur i den kommende uge. Foto: Carl Th. Poulsen

Pride of Telemark er tilbage ved Silokajen, men ventes klar til prøvetur i den kommende uge. Foto: Carl Th. Poulsen

Efter næsten et halvt års reparation i Frederikshavn af norske Kystlinks tidligere Hirtshals-færge, Pride of Telemark, ventes færgen i den kommende uge at kunne sejle på prøvetur. Det bekræfter Kystlinks adm. direktør Jarle Dragsten. - Det har været en lang proces, men nu er færgen bedre end ny, siger han. Den omfattende reparation har trukket nogle uger længere ud end først anslået. Det forlød i marts fra hovedreparatøren, Wärtsilä i Hirtshals, at reparationen plus det tillægsarbejde, der på det tidspunkt kom til oven i hovedkontrakten, ville indebære prøvesejlads sidst i maj og at færgen ville være endeligt sejlklar midt juni. Pride of Telemark er blevet repareret for næsten 90 mio. kr., efter at den 10. september sidste år ramte molen i Hirtshals Havn og var tæt på at synke. Hele motorrummet stod til dels under vand. Langt størstedelen af renoveringen dækkes af forsikringen, mens resten tilskrives vedligehold. Det norske rederi indsatte i november den indchartrede estiske erstatningsfærge Fantaasia på rutesejladsen mellem Hirtshals, Langesund i Norge og Strømstad i Sverige, og har med virkning fra 30. juni købt skibet, der er døbt om til Kongshavn. Færgen har tidligere været ejet af Stena Line under navnet Stena Nordica. Pride of Telemark er samtidig sat til salg, men ifølge Kystlinks adm. direktør Jarle Dragsten har der ikke meldt sig nogle købere endnu. Rygters Bureau vil vide, at der rumsterer planer om at indsætte den norske færge mellem Frederikshavn og Oslo, efter at Color Line i maj i år helt opgav Oslo og efterlod svenske Stena Line som eneste nordjyske færgeoperatør på Oslo. Det vil Jarle Dragsten ikke bekræfte. - Vi har skibet til salg, og så må vi afvente og se, hvad der dukker op af muligheder, siger han. Den 156 meter lange færge er igen returneret til reparationskajen for foden af Kattegat Silo efter at have været forlagt til Oliepieren i perioden omkring Tordenskioldsdagene.