Hvalpsund

Færgehavnen er blevet en byggeplads

MT Højgaard er netop gået i gang med de indledende arbejder til det nye færgeleje i Hvalpsund

HVALPSUND:De blå skurvogne fra MT Højgaard har holdt deres indtog på færgehavnen i Hvalpsund. Nu går startskuddet for et halvt års arbejde med at anlægge to nye færgelejer - et på hver side af sundet. Det er tre mand fra firmaets afdeling i Århus, der er ankommet først. De overnatter i campingvogne tæt på byggepladsen og regner med at samle arbejdstimerne på fire dage om ugen. Lige nu er de i gang med at lave de forme, som elementerne til den nye rampe skal støbes i. Om et par uger går det egentlige støbearbejde i gang. Det skal gerne foregå så tæt på færgelejet som muligt, så de tunge elementer ikke skal transporteres så langt. En del af støbearbejdet skal foretages i Sundsøre. Det nye færgeleje i Hvalpsund skal anlægges parallelt med det gamle, så det meste af arbejdet kan foregå uden at genere færgetrafikken. I Sundsøre derimod skal den nye rampe placeres i det nuværende færgeleje, så derfor er det nødvendigt at indstille færgetrafikken i de seks-syv uger, arbejdet varer. - Der skal vi have forberedelserne helt på plads, så vi kan nå det på den tid, siger Rasmus Mahler, leder af byggepladsen. - Midt i uge 11 skal vi være helt færdige. Det er tidshorisonten nu, og vi regner ikke med, at det bliver isvinter. Hvis det sker, så kan det godt rykke lidt, siger han. Den nye færge er indrettet sådan, at den blot klapper en plade ned - så kan bilerne køre direkte ud på rampen og i land. Sådan et type færge findes allerede på Fur-overfarten. Inden rampen kan anlægges, skal der i første omgang hamres en såkaldt spunsvæg ned nogle meter ude i vandet. Det bliver den nye mur mellem land og fjord, og det er den, rampen skal fæstnes til. - Det kommer til at larme godt, når vi skal banke den i. Så skal der nok komme nogle folk herned for at kigge. Men ellers larmer vi ikke så meget, forsikrer Rasmus Mahler.