EMNER

Færgemanden: Hjertet siger Nordjylland

FEGGESUND:- Mit hoved siger måske, at det vil være mest fornuftigt at komme med i en region sydpå. Men hjertet foretrækker absolut Nordjylland. Peter Nagel står i sit førerhus højt hævet over dækket på færgen Sallingsund, der transporterer biler og passagerer mellem Hannæs i Thy og nordspidsen af Mors. Fra førerhuset skuer han ud over fjorden, Thy, Mors, Han Herred og det nordlige Himmerland. Han kan såmænd også skimte lidt af det nordlige Salling. Peter Nagel nyder udsigten. Han elsker de åbne vidder og at der er højt til himlen. Han holder også af menneskene på begge sider af det smalle sund, som det blot tager fem minutter at forcere med færgen. - Jeg mener, at vi har mere til fælles med thyboerne end med sallingboerne. Mentalt og kulturelt ligner thyboer og morsingboer meget hinanden, og det vil være mest naturligt, hvis vi følges ad ind i en nordjysk region. Peter Nagel har boet i Sdr. Dråby på Mors i godt 30 år. Så den tidligere københavner er så småt ved at blive accepteret som morsingbo. - Jeg besøger da København af og til. Men efter en dag i hovedstaden har jeg fået nok. Så længes jeg hjem til Mors. Den 54-årige overfartsleder på Feggesund-færgen har sejlet de store verdenshave tynde. Så gik han i land og blev direktør for rederiet Fjord Line, der sejler mellem Hanstholm og Egernsund i Norge. Men han syntes, at direktørjobbet blev for stressende, og for et halvt år siden greb han chancen for at blive overfartsleder på den lille færge mellem Thy og Mors. Det har han bestemt ikke fortrudt. Nu sejler han frem og tilbage mellem øen og fastlandet hvert 20. minut. Somme tider oftere, hvis der holder mange biler og venter. Men færgens fremtid er lidt usikker. Selv om den årligt fragter cirka 100.000 biler over det smalle sund, er det nødvendigt med offentligt tilskud. Viborg Amt har har stoppet sit tilskud, og færgeriet eksisterer kun takket være økonomisk velvilje fra Morsø Kommune og kommunerne i Thy. Den nuværende aftale udløber om fire år. - Også set ud fra et egoistisk synspunkt vil det da være en fordel, at Mors kommer med i en nordjysk region sammen med Thy. Jeg tror, at Thisted er mere indstillet på at give tilskud til færgen, end Skive og Salling er. Samfundsøkonomisk mener han, det vil være tåbeligt at nedlægge færgeruten. Bilerne sparer 35 kilometer ved at benytte færgen, og for en stor lastbil betyder det 10 liter dieselolie. - Uanset, hvordan det går med færgen, klarer jeg mig nu nok. Når den nuværende aftale udløber, er jeg 58 år, og så bliver jeg vel ikke sendt ud i aktivering, siger Peter Nagel.