Musik

Færøerne kræver ørenlyd

Den lillebitte øgruppe bobler over af talent og initiativ, for de musikalske naturtalenter har fået en mere målrettet indstilling. Et af de seneste eksempler spiller i Aalborg i aften

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

24-årige Eivør Pálsdóttir har hjulpet Færøerne til et godt musikalsk ry i Danmark - blandt andet vandt hun to statuetter ved Danish Music Awards Folk 2006. I december starter hun sin turné herhjemme i Aalborg. FOTO: Bardur Eklund

Keyboardspilleren med talibanerskæg og Homer Simpson-sutsko hopper rundt bag tangenterne, mens forsangeren halvskråler sig gennem en god halv times helhjertet energiudladning. Ikke underligt, at en større flok teenagere hopper og springer begejstret i sandet foran scenen. Stedet er Færøerne, anledningen er sommerens G! Festival, og orkestret på scenen er det unge lokale hitlistehit Boys in a Band. I aften optræder rockkvintetten på Studenterhuset i Aalborg, og de er seneste eksempel på, at der langt ude i verdenshavenes intethed gemmer sig en spirende lille musikscene. - Det sker virkelig noget på den Færøerne lige nu, og det er inspirerende at være en del af, siger forsanger Pætur Zachariassen. Faktisk sker der så meget, at de grønne klippeøer ikke kan huse det. Publikummet er simpelthen for fåtalligt, så bandene drager mod blandt andet Danmark. - Færøerne er blevet lidt en spændetrøje. Niveauet og størrelsen på den rytmiske musik er blevet for stor til at kunne nøjes med at blive dér, konstaterer Hergeir Eldevig. Han har netop startet den første faste forpost for færøsk musik i København, Spot On!, for at hjælpe orkestre over vandene. Samtidig ligger pladeselskabet, TUTL, i Torshavn lige nu i forhandlinger med større investorer. De vil sælge 20 gange mere end de årlige 30.000 plader, og selskabets daglige leder, Kristian Blak, pointerer, at én af de vigtigste metoder bliver flere turnéer. - Skal et orkester overleve mere end fem år, må det uden for Færøerne. For publikum kan ikke sætte sig op til at høre det samme igen og igen, siger han. Og det er ikke bare en enkelt kunstner eller to, som presser på for at komme af sted. I forhold til, at øgruppen kun kan mønstre lidt færre indbyggere end Vejle, byder den på et mylder af musikere. - Det hænger sammen med tradition, siger G! Festivals musikdirektør og talsmand Jón Tyril om talentmassen. - Man synger meget sammen og har altid brugt musik i hverdagen. Det, tror jeg, gør folk naturligt musikalske. Folk er også meget religiøse og går i kirke og til møder, hvor musik også er vigtig. Man har så været i stand til at tage den med over i verdslige sammenhænge, fortsætter han. Teitur og Eivør har allerede taget den stærke musikalitet ud til et større publikum. Begge er så etablerede, at de vundet har Danish Music Awards, og deres gennembrud smitter positivt af på andre. Oprør mod kopibands Men at talentet og initiativerne viser sig nu, stikker dybere end de tos succes. Det udspringer af en ændring i attituden over for musik. Før midten af 1990¿erne var næsten al færøsk pop- og rockmusik kopiorkestre, men gennem konkurrencen Prix Føroya og især foreningen Grót blev der gjort oprør, og nykomponeret musik blev sat i centrum. En af de centrale figurer dengang som nu er Jón Tyril. Han var med til at stifte Grót, og siden har han været en af de bærende kræfter i skabelsen af G! Festival, der hvert år giver færingerne mulighed for at spille på samme scene som større udenlandske navne. - Det blev en generator for en masse ting. Der poppede bands op alle vegne. Men det har først og fremmest betydet en holdningsændring, siger han. Den nye attitude har Hergeir Eldevig og Kristian Blak også noteret sig. Yngre musikere har større ambitioner og ser musikken som en mulig levevej ikke som underholdning i fritiden, og derfor vokser både evnerne og viljen til at prøve udlandet. Her sælger det færøske ophav i sig selv billetter. - Ingen aner noget om Færøerne. Så de bliver imponerede over, at man et sprog og en scene, der fungerer. Folk er nysgerrige og interesserede, som jeg oplever det, siger Jón Tyril. Både bagmænd og kunstnere ved dog, at det er kvaliteten og ikke den nationale oprindelse, der tæller i længden. Forsangeren for Boys in a Band, Pætur Zachariassen, sælger da heller ikke orkestrets koncert i aften på andet end: - Hvis du kan lide god musik, skal du komme.