Lastbilkørsel

Færre danskere bag rattet

Skærpet konkurrence fra lavtløns-chauffører fra østlande gør livet svært for danske vognmænd

Speditør og vognmand Jesper Bundgaard Madsen: Konkurrencen er benhård. Vognmændene er nødt til at skære omkostningerne hårdt til, og så er udflagning en nærliggende mulighed. Foto: Henrik Louis Simonsen

Speditør og vognmand Jesper Bundgaard Madsen: Konkurrencen er benhård. Vognmændene er nødt til at skære omkostningerne hårdt til, og så er udflagning en nærliggende mulighed. Foto: Henrik Louis Simonsen

NORDJYLLAND:Når en speditør kan få en udenlandsk vognmand til at køre et læs varer tværs gennem Danmark til den halve pris af, hvad han skal give en dansk vognmand - ja, så er der stor sandsynlighed for, at han vil vælge den udenlandske vognmand. Så enkelt lyder det regnestykke, der efterhånden har gjort det til en særdeles vanskelig opgave at drive vognmandsforretning i Danmark. Vognmændene kæmper for at overleve, og deres chauffører kæmper for deres job - og løn. Ny overenskomst Lige nu sidder de to parter på hver sin side af bordet og forhandler om ny overenskomst på transportområdet. Chaufførerne vil gerne have mere i løn end de 140 kroner i timen, som den nuværende overenskomst sikrer dem. Men nok så væsentligt for chaufførerne er det at sikre, at vognmændene ikke bare flytter adresse til udlandet og ansætter chauffører til den halve løn - til at køre i både Danmark og udland. Det er lige præcis, hvad mange vognmænd har gjort, og flere er på vej. Der bliver simpelt hen færre danskere bag rattet i lastbilerne, også på de danske veje. Udflagningen er sket i takt med, at krisen har skærpet konkurrencen. Der er færre varer at transportere, så speditørerne - som selv er hårdt presset af konkurrencen - har kunnet presse vognmændene på prisen. En af dem, der kender branchen allerbedst, er Jesper Bundgaard Madsen, medejer af og direktør for Vendelbo Spedition A/S i Hjørring. Trods navnet er det både en speditions- og vognmandsvirksomhed, og derfor kan Jesper Bundgaard Madsen om nogen se sagen fra begge sider. - 2009 har været et rigtigt skidt år for både speditører og vognmænd. Godstransport er jo en branche, der påvirkes lige med det samme, når efterspørgslen falder. Omsætningen er faldet, men det er først og fremmest indtjeningen, der er problemet nu, hvor konkurrencen er benhård, siger Jesper Bundgaard Madsen, der også er formand for Danske Speditører i Nordjylland. Fragtrater 20 procent ned Han skønner, at fragtraterne er faldet mellem 10 og 20 procent siden krisens start. Det stemmer meget godt overens med de tal, som brancheforeningen Dansk Transport og Logistik er nået frem til ved at kigge på vognmændenes regnskaber. De viser, at krisen har påført branchen et tab på to milliarder kroner. - Det er klart, at vognmændene i den situation er nødt til at skære omkostningerne hårdt til, og så er udflagning en nærliggende mulighed. Faktisk har en pæn del af de vognmænd, der lige nu sidder og forhandler overenskomst på branchens vegne, allerede selv udflaget. Man kan spørge sig selv, hvor hensigtmæssigt det er, men sådan er det altså, siger Jesper Bundgaard Madsen. Niche-virksomhed Selv har han ingen planer om at udflage sin vognmandsvirksomhed til et land, hvor man kan nøjes med at betale en østeuropæisk chauffør 40 kroner i timen for at sidde bag rattet. - Jeg har 15 chauffører ansat, og de kører selvfølgelig alle på dansk overenskomst. Det har jeg det fint med, men hvis vi skal kunne klare os i længden, bliver det som niche-virksomhed. - Der er stadig mange kunder, der skal have fragtet værdifuldt gods, og som er villige til at betale for, at det bliver gjort ordentligt. Der er forskel på at transportere en højteknologisk maskine til 25 millioner kroner og 33 paller toiletpapir. - Alene det at kunne tale med chaufføren kan ofte være værd at betale ekstra for, fastslår Jesper Bundgaard Madsen. Han har fuld forståelse for, at chaufførerne vil have en fornuftig overenskomst og en løn, de kan leve af. - Men måske skal vi denne gang ikke fokusere på løn, men på nogle goder, som ikke koster vognmændene noget. Hvad det lige kan være, tør jeg ikke sige. Men vi kan dårligt holde til øgede omkostninger, siger Jesper Bundgaard Madsen. Selv har han trimmet omkostningerne voldsomt i Vendelbo Spedition, der kører med stort set alle former for gods fra Kirkenes i nord til Gran Canaria i syd. Norge er klart det største marked. Her henter Hjørring-virksomheden 80 procent af sin omsætning. - Vi har stort set det samme antal kunder som før krisen, men godsmængderne er faldet voldsomt. Tidligere indchartrede vi fremmede vognmænd, men det gør vi næsten ikke mere. Samtidig har vi været nødt til at nedskære vores egen stab, fortæller Jesper Bundgaard Madsen. Tusindvis af vogne parkeret - Vi kører en del for skibsfarten, og der kan vi jo se, at mange skibe nu ligger i havn i månedsvis. Et andet sted, hvor man helt bogstavligt talt kan se krisen, er i Padborg og Taulov. Her står tusindvis af sættevogne parkeret og venter på bedre tider. Et enkelt lyspunkt er der dog, ifølge Vendelbo-direktøren: - På det seneste er der helt klart optimisme at spore hos vores kunder. Det var der ikke for et halvt år siden. Dengang så alt kulsort ud. Så måske er vi så småt på vej ud af krisen? Man har lov at håbe.