EMNER

Færre danskere vil læse aviser

Der trykkes færre og færre aviser. Arkivfoto

Der trykkes færre og færre aviser. Arkivfoto

KØBENHAVN:Det har længe set mørkt ud for betalingsaviserne i Danmark, og der er ingen grund til at tro, at det bliver lysere lige med det første. Nye tal viser nemlig, at det samlede fald i oplag er 7,9 procent i forhold til marts sidste år, og med 1.003.002 eksemplarer er aviserne nu uhyrlig tæt på at ligge under 1 million solgte eksemplarer. Det skriver Journalisten.dk. Medieforsker på Københavns Universitet Stig Hjarvard er ikke overrasket. Han forklarer, at der blandt andet er tale om en udviklingstendens, der handler om, at den yngre generation ikke har et så nært forhold til avisen. - Vi har set tilbagegang gennem mange år. Betalingsaviserne spiller ikke den samme centrale rolle som et hovedmedie i danskernes nyhedsformidling. Til gengæld spiller trykte medier stadig en vigtig rolle som nyhedsproducent, siger Stig Hjarvard. De største tabere er imidlertid gratisaviserne. 24 timer og Urbans læsertal er styrtdykket med henholdsvis 30 og 27 procent. Men på trods af de markante fald spår Stig Hjarvard ikke gratisavisernes død. - Jeg tror ikke, gratisaviskonceptet dør ud lige her og nu. Men man kan diskutere, om der er plads til det antal af gratisaviser, som vi har for øjeblikket, siger han. Nicheaviserne Børsen, Kristeligt Dagblad og Information forstår dog - med deres klare redaktionelle og mere holdningsorienterede profil - fortsat at sælge aviser. Det giver anledning til spekulationer om en profilændring hos de store dagblade, vurderer Stig Hjarvard. - Over tid kommer nogle af de store betalingsaviser formentlig til at ligne de holdningsprægede dagblade mere, siger han og fortsætter: - Det ser man allerede tegn på i dag, da opinionsstoffet spiller en vigtigere rolle i den trykte betalingsavis end tidligere. Ikke mindst fordi man kan få nyhederne så mange andre steder. Oplagsnedgangen kan få stor betydning for mange mediers økonomi og derved overlevelse. Det vurderer Jesper Kunde, direktør i marketing- og reklamebureauet Kunde & Co, der blandt andet arbejder med rådgivning og indkøb af medieplads. - Hvis oplaget kommer for langt ned, kan det være, at annoncørerne springer over til andre medier. Det kan gøre gratisaviserne meget sårbare, men det er betalingsaviserne også, siger han./ritzau/