Fagre nye reklameverden banker på

Tegnefilm på havregrynspakker og tv på tube. Sådan ser den nære fremtid ud for reklamefolket

KØBENHAVN:Der er godt nyt på vej til forbrugere, som er trætte af reklamer for mælkesnitter og bedstefar-bolcher. Reklamer, som vi kender dem, er så småt ved at blive skubbet ud af markedet til fordel for nogle langt mere avancerede og underholdende salgstricks. I Danmark har et firma tegnet patent på hologrammer, som skal afløse de klassiske mannequin-dukker i butiksvinduerne, og det er kun starten på en kæmpebølge, der vil ramme hele den vestlige verden. - Allerede til næste år kommer det elektroniske papir, som for eksempel kan vise små animationer på havregrynspakken om morgenen, fortæller Mads Thimmer. Han er kommunikationschef i Innovation Lab Katrinebjerg, en enhed under TDC, som analyserer teknologiske udviklinger over hele verden. - Og så begynder det at blive virkelig interessant. Skærme vil udvikle sig, så du kan klippe din egen tv-skærm ud eller rulle den ud fra din mobiltelefon. Andre skærme kommer på tube, som du kan smøre ud på en flade, siger Mads Thimmer. Reklameverdenen vil især udnytte mulighederne i en "skærmfri skærm", et såkaldt heliodisplay, som er et billede, der vises i den blå luft. - Man kan påvirke luften, så den kan standse lysstråler, og på den måde får du skærmkvalitet, som du kender fra tv. Du vil kunne bruge din finger som mus til at betjene skærmen, og den amerikanske stat har postet millioner af dollars i at finde ud af, hvordan man kan føle ting. Det betyder, at du vil kunne gribe en computerskabt 3-D-flaske og føle den med hjælp fra vibrationer i luften. Så er vi derhenne, hvor vi lige skal knibe os selv i armen for at vide, om vi drømmer, og det vil reklamebranchen kaste sig frådende over, forsikrer Mads Thimmer. Det er især fremkomsten af DVR-maskiner, Digital Video Recorders, som får de store virksomheder til at kigge efter alternative reklamemuligheder. En DVR er en selvtænkende videomaskine, som bider mærke i ejerens forbrugsvaner og optager programmer, som passer til ejerens smag. - Hvis du plejer at se tv-nyheder, sørger den for, at de seneste nyheder ligger klar til dig, når du kommer hjem. Den optager uden om reklamerne, og den er tilknyttet internettet, så man for eksempel kan hente et helt Sheryl Crow-nummer, selvom tv kun viser en lille del af det. Den vil presse reklamebranchen enormt og tvinge dem til at være særdeles kreative, vurderer Mads Thimmer. Det ventes, at DVR alene i USA vil sælge i 6 millioner eksemplarer i år og 30 millioner om tre år. Og samtidig har folk fået så stort et udbud af medier, at de ikke længer tolererer reklamepauser. Man er på nettet eller SMS'er, samtidig med at man ser tv. "Snacking i stedet for zapping", kalder Mads Thimmer det. - Vi er gået fra massemedier til en masse medier. Det gør, at reklamerne nu skal fascinere. I en fransk lufthavn er opstillet et kæmpeakvarium, hvor vandet har farve som en blå vodka. Når folk går hen til glasset, svømmer 5.000 knaldrøde, nysgerrige fisk hen mod glasset, og det husker folk. Det er spøjst. Det samme gælder for eksempel hologrammerne i butiksvinduerne, som vi helt sikkert vil se mere af, siger Mads Thimmer. Indsigt side 5