Familiefornægtelse

Efter Z3 følger Z4, det lyder logisk, men den nye BMW roadster vil ikke forbindes for meget med forgængeren - den vil hellere lege med Porsche Boxter

1. juni 2003 08:00

Den store hvide haj, der spiser den lille delfin, Flipper. Sådan kan den nye BMW Z4 beskrives. Den er nemlig mere end en simpel afløser til Z3. Den bløde og runde Z3, der er bedst kendt for sin rolle i James Bond filmen fra 1995, var aldrig ment som en rendyrket roadster. Mere som en konkurrent til Mazda MX-5. Den nye Z4 vil derimod gerne i bokse-ringen mod Porsche Boxter og til det formål har BMW's for tiden kontroversielle designere, forsynet bilen med nogle opsigtsvækkende linier. Bilen er giftig som en menneskeædende haj og består af en lang række forskellige designelementer. Den uendelig lange front er typisk roadster og de runde baglygter er også ganske klassiske. Men så hører ligheden med fortidens roadstere også op. Pladesmedene har bukket karrosseriet i alle mulige faconer og det har givet nogle fantastisk spændende linier. Fra hver vinkel opdager man hele tiden nye ting på bilen og i forhold til Porsche Boxter er BMW i hvertfald helt på forkant her. Høj indstigningspris Vores testbil var forsynet med BMW's klassiske 2.5 liters motor med seks cylindre i række. Den yder 192 hk og det er faktisk det perfekte valg til bilen. Prisen på 656.000 kr. lader sig også høre. Den billigste Porsche koster næsten 900.000 kr. Men prisen er samtidig også et farvel til de fleste kunder. Der er altså ikke ret mange, som i 2003 har 656.000 kr. til en to-personers roadster. Bilen vil ganske givet forblive et sjældent syn herhjemme. Men det sikrer jo opmærksomhedsværdien i mange år frem. Og efter vores testkørsel af dømme er den betragtelig. For ud over vores jomfru-tur i den nye Beetle tilbage i 1998 har vi aldrig fået så megen opmærksomhed i trafikken. Men nok om avanceret teknik og opmærksomhedsværdi. En BMW Z4 skal føles på tænderne på de små sogneveje. Svingegenskaberne er så skarpe, at hvis man sætte et skaft på og kalde det et barberblad. Affjedringen er fast og ikke noget for følsomme balleregioner. Styretøjet er både letgående og direkte. Undervognen og de brede dæk gør, at Z4 klæber sig fast til asfalten som en fugtig Libero-ble til en barnenumse. Det standardmonterede ESP-system kommer sjældent i aktion. Veloplagt motor Den sekscylindrede motor vågner med en kultiveret snurren, da nøglen drejes. En øde sognevej er et godt lydstudie, og et par hurtige tramp på speederen får motoren til at svare igen, først med en dyb baslyd, der ved højere omdrejninger bliver sprød som en taco-chip. Accelerationen er hurtig, idet motoren har masser af bid fra lave omdrejninger og trækker jævnt over et bredt omdrejningsfelt. Men den trækker ikke bukserne af dig som Porschen gør det. Hvis det er ønsket, så vælg den større 3.0 version med 231 hk. De hårde facts siger syv sekunder til 100 km/t og en tophastighed på 235 km/t. Indendøre skuffer interiøret lidt. Lidt billige materialer og underspillet design rokker lidt ved det ellers suveræne indtryk af bilen. Layoutet er tydeligvis inspireret af den store 7-serie, men helt ærligt, det har vi heller aldrig været vilde med. Til gengæld sidder man så godt i sæderne, at bilen føles hurtig allerede inden man starter motoren. Med det ustabile danske sommervejr er det også en rar ting, at kalechen lukker elektrisk. Og hele seancen tager kun 4-5 sekunder. Det er fire gange så hurtigt som i den klassiske BMW 3-serie cabriolet. Desværre koster den luksus 25.474 kr. ekstra. Rent teknisk: BMW Z4 2,5 Længde/bredde/højde: 407/178/130 Akselafstand :250 Egenvægt: 1.225 Transmission : 5-trinsgearkasse Bremser: Ventilerede skiver for, skiver bag Hjulophæng: McPherson med skruefjedre for, Tværsvingsarme med skruefjedre bag Motor: 2.5 liter, 24 ventiler Ydelse HK/omdr: 192 hk/5.500 Moment Nm/omdr: 245/3.500 Topfart/0-100 km/t: 235/7.0 Forbrug km/l : 11,2 km/l Pris kr. 656.000 Årlig ejerafgift: 4.500 Standardudstyr i alle modeller: 4 airbags, DSC (elektronisk stabilitetskontrol), tågelygter, dæktrykskontrol, kørecomputer, radio med cdafspiller, sportslæderrat, 16" alufælge.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...