Aalborg

Familier er jaget vildt

Efterårsferien er blevet guld værd for butikkerne.

Aldrig før er familierne blevet beskudt med så mange reklamer som i år. - Efterårsferien er ved at blive rigtig stor. Og den vil vokse, forudser dir. Bruno Christensen, Retail Institute of Scandinavia. Følelser vil nemlig betyde mere for, hvad vi køber fremover. Vi har, hvad vi skal bruge, og ved, vi kan få det. Det er den ekstra følelse, et produkt kan give en, der får pengene op af lommen. Og i efterårsferien vil vi have følelsen af, at vi er gode forældre. - Vi målretter klart mere end før, og efterårsferien handler om familiehygge og børn. Der er jo tryk på i hverdagen, så vi fokuserer på alt det, man bruger, nå man slapper af: slik, sodavand, spil, legetøj. Og det virker, siger Coops informationschef, Jens Juul Nielsen, uden at ville komme med tal. - Det er helt afgjort en god forretning at gå ind og påvirke forældre og børn lige præcis der, hvor de har mest tid sammen. Og det gælder, hvad enten man vil sælge mobiltelefoner eller kakaomælk. I ferien har familierne tid til at handle, og børnene har tid til at bede pænt eller plage deres forældre om nye sager, forklarer Heinrich Thomsen, strategisk medierådgiver i firmaet Carat, der fortæller firmaer hvor og hvornår, det bedst kan betale sig at annoncere. - Fremover vil annoncørerne dele deres annoncer mere op. Til hverdag vil det handle om det simple, billige og hurtige, og så vil de til gengæld gå endnu hårdere efter alle de små anledninger til den ekstra forkælelse - Mors dag, Halloween, jul, påske, - og efterårsferien, siger Bruno Christensen, der spår, at amerikanske Thanksgiving 28.11. er næste højtid, familierne vil mærke. charlotte.roerth@nordjyske.dk