Forbrugerpolitik

Familierne lades i stikken

Den mangeårige forbrugerrådgiver Inge Norus advarer mod regeringens forbrugerpolitik

Regeringens forbrugerpolitik svigter familierne, som fremover får sværere ved at styre deres husholdning og privatøkonomi. Advarslen kommer fra den landskendte forbrugerrådgiver Inge Norus, som i vrede over regeringens forbrugerpolitik forlader sit job som leder af Forbrugerstyrelsens forbrugerrådgivning efter 33 år i forbrugernes tjeneste. Inge Norus forudser, at flere familier vil gå op i sømmene eller kaste sig ud i halsløse investeringer, efter at regeringen har omlagt og beskåret den statslige forbrugerinformation. - Forbrugerstyrelsen skal ikke længere rådgive om husholdningsfaglige spørgsmål, og det er et stort tab. Familierne mangler i dag helt basal viden om, hvordan de styrer en husholdning, og de vil fremover ikke have noget sted at henvende sig for at få hjælp og rådgivning. Jeg frygter, at det vil få alvorlige konsekvenser, siger hun. Hun peger på, at det netop er problemer med at klare opgaverne i husholdningen, der får mange unge familier til at krakelere. Og mange familier har derfor benyttet sig af muligheden for at få gode råd og vejledning om husholdningsfaglige spørgsmål hos Forbrugerstyrelsen, der er den centrale formidler af uvildig statslig forbrugerinformation. Men den mulighed har de ikke længere, vurderer Inge Norus, som mange forbrugere også kender fra DR-radioprogrammet "P4 Panelet" Familier mangler basal viden Som leder af Forbrugerstyrelsens populære telefonrådgivning har Inge Norus sammen med et panel af husholdningsfaglige eksperter besvaret titusindvis af forbrugernes spørgsmål om husholdningsfaglige emner som hygiejne, rengøring, pletter og lignende. Men som led i regeringens nye forbrugerpolitik er telefonrådgivningen omlagt, så forbrugerne fremover fortrinsvis kan få svar på juridiske spørgsmål i forbindelse med køb af varer og tjenesteydelser. Den prioritering kan koste familierne dyrt, mener Inge Norus: - Det er udmærket at rådgive forbrugerne om køb af tjenesteydelser, men det er meget forkert, at det bliver på bekostning af rådgivning om nære husholdningsfaglige ting, for det har familierne tydeligvis meget brug for. Unge familier i dag har meget lidt tid og har ikke hjemmefra lært helt basale og vigtige ting om hygiejne og om at styre en husholdning, og nu har de ingen steder at ringe hen. Jeg frygter, at det her bliver dyrt for samfundet på sigt, siger hun. I forbindelse med omlægningen er Forbrugerstyrelsens laboratorium med 20 ansatte også sparet væk, så det er slut med Forbrugerstyrelsens egne produkttest. Fremover vil Forbrugerstyrelsen i stedet købe test hos testfirmaer i ind- og udland. Inge Norus forudser, at det vil gå hårdt ud over kvaliteten af testene, som Forbrugerstyrelsen ellers har høstet stor anerkendelse for, og som forbrugerne i stort omfang har konsulteret før køb af varer. Hjertebarn udfases Omprioriteringen betyder også, at Forbrugerstyrelsens mange husholdningsfaglige pjecer og håndbøger vil blive udfaset, fordi de ikke længere vil blive opdateret, forudser Inge Norus. Det samme sker med Forbrugerstyrelsens interaktive husholdningsbudget, som Inge Norus har været med til at opbygge som en service til forbrugere, der mangler økonomisk overblik og hjælp til budgetberegning. Det interaktive husholdningsbuget er den 68-årige ernærings- og husholdningsøkonoms hjertebarn, og udsigten til, at det forsvinder, smerter hende dybt: - Det er et stort tab. Budgettet har blandt andet hjulpet folk i økonomisk uføre til at få overblik over udgifterne, siger hun. Hun vurderer, at den største udfordring for forbrugerne de kommende år vil være at overskue det enorme udbud af varer og reklame. Især når de ikke længere har nem adgang til uvildig rådgivning. - Vi forbrugere overvældes af reklameløfter og varetilbud, og mange forbrugere mangler kundskaber til at skelne mellem gode og dårlige tilbud, og derfor er det ærgerligt og underligt, at regeringen reducerer forbrugernes adgang til uvildig viden og vejledning. Det er også et mærkeligt signal at sende til forbrugerne, når regeringen samtidig lige har oprettet et familie- og forbrugerministerium, siger hun. Alligevel bliver det med blødende hjerte, når Inge Norus med udgangen af denne måned siger farvel til kollegaerne i Forbrugerstyrelsen, for Inge Norus er slet ikke træt af at hjælpe forbrugerne, og det agter hun derfor også at fortsætte med, selvom hun som 68-årig - og nygift - sagtens kunne have valgt at hellige sig familien og sit otium. Men nej. Inge Norus har netop afleveret sin første bog til forlaget. Bogen "Har du gjort rent, skat" rummer fif til unge, travle familier, der pludselig selv står med ansvaret for at fjerne skidtet fra krogene. Den udkommer til oktober, og forlaget har allerede udtrykt interesse i flere udgivelser fra den populære forbrugereksperts hånd. Forbrugere vil også forsat kunne stifte bekendtskab med Inge Norus' forbrugerråd i radioprogrammet "P4 Panelet" og som foredragsholder, og hun overvejer et tilbud om at blive brevkasse-skribent. - Jeg får masser at lave og er ikke bekymret for mig selv. Men jeg er knageme bekymret på forbrugernes vegne, slutter Inge Norus med alvor i stemmen.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst