Fanget af en ufrivillig aftale

Forbrugere skal være hurtige og stå på deres ret

Forbrugerforhold 22. september 2009 06:00

NORDJYLLAND: Du har ikke rørt en finger, men opdager pludselig, at dit telefonabonnement er overført til et andet teleselskab. Eller du har klikket på "ja tak" til et tre måneders prøveabonnement på et lækkert modemagasin, men efter prøveperioden bliver bladet alligevel ved med at dumpe ind gennem brevsprækken. Det kaldes negativ aftalebinding og er irriterende og besværligt . Ifølge Forbrugerstyrelsen er danskerne alt for hurtige på tasterne, når de handler på nettet eller per postordre, og alt for langsomme, når det går galt. - Når det er gået galt, og man opdager fejlen, skal man klage skriftligt og med det samme. Gør man ikke det, opfattes det nemlig som et samtykke, og så kan man kun opsige aftalen efter almindelige betingelser. Der kan være tale om både halve og hele års bindingsperioder, siger jurist hos forbrugerombudsmanden, Mette Wested, og gør opmærksom på, at der sjældent er mere end 14 dages fortrydelsesret, uanset om man frivilligt eller ufrivilligt har indgået en aftale. Pas på De brancher, man ifølge forbrug.dk skal være særlig opmærksom på i forbindelse med negativ aftalebinding, er automatisk tilmelding til sms-pakker, medlemskaber i bogklubber, fremsending af aviser til kunder i kundekartoteker, tilmelding af fulde tv-programpakker og aftaler indgået på rejsebureauers hjemmesider. Som forbruger kan man være med til at begrænse spredningen af negative aftaler. Det kræver, at man er særlig opmærksom, når man på hjemmesider bliver opfordret til "tip en ven" eller "send en hilsen", i nogle tilfælde med en præmie som honorar. Dermed sender man ikke alene en reklame til en ven, man hjælper også virksomheden med at foretage elektronisk markedsføring, og det er ulovligt ifølge markedsføringsloven og kan føre til et utal af negative aftalebindinger.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...