Fansk forvandlingskugle

Citroën har opfundet en helt ny type bil med C3 Pluriel, der både kan smiode toppen og køre på el

Naturvidenskab 1. juni 2003 08:00

De åbne biler myldrer for tiden frem som radiser efter sommerregn. Og det spændende nye er, at trenden nu går mod små åbne biler til en pris, hvor flere danskere kan være med. Sidste år tittede flere hundrede danskere til hinanden i en Peugeot 206 CC, som med sit stålskydetag slog takten an til en ny trend. Men et skydetag af stål koster plads på bagsædet og i bagagerummet og vejer mere end Amin Jensen. Derfor har Citroën valgt at få en anden vej med deres bud på en åbe minibil. En todørs firepersoners saloon med foldetag (som 2CV), en halvåben med tagbuer, en helt topløs ægte cabriolet, og en topersoners åben pickup, og en sådan modulérbar bil har verden aldrig set før. Og det handler om en model som skal klones i 75.000 eksemplarer årligt på en fabrik nær Madrid. Den citroënske entusiasme var da også på niveau med sejrsrusen efter VM-sejren i fodbold, da fabrikken præsentere den nye mulitibil for motorjournalisterne i omegnen af Malaga. Og med 30 graders varme fra en skyfri himmel følte den nye lille charmør sig helt på hjemmebane. Som en Playmobil Hemmeligheden i Pluriels multi-anvendelighed er, at bilen ingen dørstolpe har i midten. Sideruderne for og bag mødes som på den dyreste sportsvogn uden fast støtte, og når glasset rulles ned, er der åbent fra den forreste til den bageste stolpe og dermed frit udsyn også fra de to separate bagsæder. Rulles stoftaget tilbage, kan man vælge at holde det dér - eller hægte tag-kassetten af sammen med bagruden - og stuve det under vogngulvet. Dermed tiltrækker Pluriel måske også kunder, som kan huske studenter-jaguarens (2CV) foldetag. Og der er mere endnu: De ellers meget stilrene letvægtsbuer (12 kg hver), som giver hele bilen facon, kan også hægtes af, så alene forruden og dens ramme står tilbage. Der er ikke plads til buerne i bilen, så de skal afmonteres inden familien drager på tur. Og dermed er Pluriel en af de få biler, hvor chaufføren efterlader en del af bilen i garagen. Citroën ligger ikke skjul på, at 99 procent af køberne næppe vil afmontere buerne og sikkerheden er da også størst med dem på. Men rigtige cabrio- og spider-entusiaster vil givet foretrække det helt topløse look. Fordi bagruden fjernes med taget, kan Pluriel endelig anvendes som en lille pickup - altså en minilastbil, hvor bagklappen kan foldes ned til vandret, bagsæderne trykkes ned i gulvet - og violá: Nu er der plads til f.eks. en dybfryser eller sportsgrej på op til 175 cm bag forsæderne. Klappen tåler 100 kilos last. Selv om de færreste sikkert vil benytte muligheden for at omdanne bilen til spider, så foregår det faktisk uden det helt store besvær. Første gang tog det os omkring 15 minutter, men uden brugsanvisningen var det aldrig gået godt. Efter lidt øvelse er processen dog faktisk meget logisk og det tilføjer jo lidt charme, at lære sin bil rigtigt at kende. Det, der næsten ligner Legos indtræden på bilmarkedet, er teknisk baseret på C3 og der kan vælges mellem to motorer; En 1,4 på 75 hk og en 1,6 på 110 hk med robotstyret gearkasse (SensoDrive). En diesel dukker ifølge en talsmand fra Citroën op næste år i form af den 1.4 liters HDI. Størst er bedst På de spaghetti-snoede bjergveje i Malaga havde vi lejlighed til at stifte bekendtskab med begge benzinmotorer. Og vi er i hvert fald ikke i tvivl om det bedste køb. Den 110 hk stærke 1.6 motor er perfekt til Pluriel. Den er kvik og støjsvag og det standardmonterede SensoDrive gearskifte fungerer fint. Den svageste motor hiver derimod efter vejret som en storryger efter et 400 meter løb. Mervægten i forhold til den almindelige C3 er næsten for meget for den. Testkørslen afslørede i øvrigt, at selv om teknikkerne har ofret meget energi (og stålforstærkninger) på Pluriels kontruktion, så flekser karrosseriet stadigvæk en del. Især i skarpe sving kombineret med de ujævne bjergveje. Samtidig er bilen ikke fri for knirkelyde. Døren lukkes desværre også med en lidt billig lyd. Nogen sportsvogn er Pluriel heller ikke. Undervognen er den samme som C3 og i kombination med højere egenvægt er køredynamik ikke bilens stærke side. Den understyrer tværtimod voldsomt og krænger kraftigt i snævre sving. Begrænset plads På bagsædet er det tydeligt at mærke, at ingeniørerne har flyttet bagsædet længere frem for at gøre plads til det nedfældelige foldetag. Det betyder, at der godt nok er plads til fire voksne, men kun på kortere ture. Halvstore børn vil derimod finde sig udmærket til rette på bagsædet. Og det er den helt store fordel i forhold til Peugeot 206 CC, hvor den bageste række ikke rækker til andet end spædbørn. De stenhårde plastiknakkestøtter er ingen gevinst for komforten, ligesom det virker underligt, at der ikke er én knap til at rulle alle sideruderne ned på én gang. I forhold til C3 Saloon er Pluriel tre cm højere og 130 kg tungere. Den bliver alene fremstillet to-farvet for at understrege bilens høje hoftelinie og den smukke tagbue. Pluriel har været undervejs i tre år som konceptbil. Mange har fundet designet og indretningen urealistisk. Men nu kommer den altså og bliver absolut brugbar også i dagligdagen. Eksempelvis snupper nyheden 267 liter bagage og kan sendes gennem en vaskehal. Modelprogrammet er smalt og de danske priser starter ved 229.990 kr. for versionen med 1.4 liters motor. Den kraftigere version med 1.6 motor koster 249.990 kr. Dermed er priserne lidt højere end man kunne have håbet på. Årsagen er ifølge Citroën Danmark direktør, Xavier Chardon prisharmoniseringen. Således får Citroën i Danmark 17 procent rabat på en ordinær C3 i forhold til prisen i Frankrig, men kun 10 procent på Pluriel. Alligevel regner importøren med, at sælge omkring 500 biler om året. Der er dansk introduktion i weekenden den 14. - 15. juni.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...