Fantasirig og medrivende

OPERA Jacques Offenbach: "Hoffmanns Eventyr" Det var der det hele! En spændende og fantasirig iscenesættelse med mange dramatiske overraskelser ved Niels Pihl, en farverig og fortolkende scenografi ved Lars Juhl, en medrivende velbekendt musik, en for én librettos vedkommende sjældent poetisk tekst, en række flot besatte sangerpartier og en stribe af gode skuespilpræstationer derudover og endelig: Den jyske Opera har fundet ud af, at det er gunstigst at spille på Aalborghallens scene med orkesteret i orkestergraven. Jo, det var der det hele – kun ét fattedes: publikum. Aalborghallen var ærgerligt nok sært tyndt besat onsdag aften. Operaen findes i mange versioner, fordi Offenbach ikke blev færdig med den, og Den jyske Operas udgave er smukt sammenhængende og psykologisk i orden. Man har valgt at lade djævelens fire inkarnationer som Lindorf, Coppélius, Miracle og Dapertutto synge af samme sanger, i aftenens udgave af Jørn Pedersen, der i samtlige roller med sin flotte udstråling var diabolsk farlig. Hans store og jævnt klingende baryton udgør en virkelig djævel. Også Andrés, Cochenille, Frantz og Pitichinaccio udføres af samme sanger. Jakob Næslund Madsen får det optimale ud af disse bufforoller. Derimod har man splittet den treenige inkarnation af Stella op i tre sopranpartier med Ekatarina Michailova som den mekaniske dukke Olympia, Lone Rasmussen som den arveligt syge Antonia og Birgitte Mosegaard Pedersen som kurtisanen Giulietta. Ikke mindst Birgitte Mosegaard Pedersens store sensuelle overtalelsesarie står i sin syndige kropslige nærvær klart, ligesom Lone Rasmussens sensible tolkning af Antonias dilemma er stor og stærk kunst, og Ekatarina Michailova får en både morsom og præcis computerstyret mekanisk dukke frem med sine mange modulationer og sin sanglige frodighed. Og så er der jo hovedpartiet som Hoffmann, sunget i Aalborghallen af Jens Krogsgaard, hvis dramatiske tenor dannede grundlaget for en meget fin vokalpræstation, der rækker langt ud over det almindelig. Han ledsages hele turen igennem i et kompetent modspil af den yndigste lille muse, jeg har set siden Bodil Kjærs, spillet af mezzosopranen Nanna Hovmand med resignerende ynde og sunget med fin fornemmelse for det magtesløse i situationerne. Det er en forestilling, der er uhyre stærk på det sceniske område, og som til fulde lever op til de musikalske forhåbninger. Hertil leverede Aalborg Symfoniorkester under Matthew Rowes inspirerende ledelse sit store, kvalificerede bidrag. Jens Henneberg kultur@nordjyske.dk Jacques Offenbach: "Hoffmanns Eventyr" Libretto: Jules Barbier. Oversættelse fra fransk af danske overtekster: Leif Kjær Nielsen. Instruktion: Niels Pihl. Scenografi: Lars Juhl. Den jyske Opera, Aalborghallen, onsdag aften.