Kemikalier

Farlig cocktail i mange biler

Modeller fra flere nye modeller har kritisk koncentration af miljøskadelige stoffer

Både amerikanske og tyske undersøgelser peger på, at ”duften” af ny bil ikke er sund. Det er især i sommervarmen, at interiørmaterialer kan sende usunde dampe ind i kabinen.

Både amerikanske og tyske undersøgelser peger på, at ”duften” af ny bil ikke er sund. Det er især i sommervarmen, at interiørmaterialer kan sende usunde dampe ind i kabinen.

Duften af ny bil er måske dejlig, men den kan også være farlig. Bilers interiør består nemlig ofte af plastik, syntetiske tekstiler og uægte tæpper. Kombineret med materialer som krom og nikkel tilsat opløsningsmidler fra bl.a. lim og de blødgørende phathalater i armlæn, instrumentbord og sikkerhedsseler kan det være en skrap cocktail. Og i mange moderne biler er der en bred mængde af de miljøskadelige stoffer. Det viser en undersøgelse fra det amerikanske Ecology Center, der gennem tre år har dokumenteret, at der ofte er for mange kemikalier i nye biler som kan give hovedpine og kvalme. - Når man indånder stofferne, kan de udgøre en sundhedsrisiko, siger Jeff Gearhart, der er forskningsdirektør hos Ecology Center. Han understreger, at især børn er udsatte, da deres krop ikke er færdigudviklet endnu. Damper af i flere måneder Niveauet af enkelte kemikalier i kabinen er langt over anbefalet niveau i indemiljøer. Problemet er, at de helt nye materialer bliver ved med at afgive dampe flere måneder, efter at bilerne er produceret. Det forstærkes, hvis den nye vogn står parkeret i solen på en varm sommerdag. En tysk undersøgelse fra miljøorganisationen, Bund, bakker op. Her har prøver taget i 2005 vist, at luften i seks nye biler består af 98 kemikalier. Og enkelte af dem kan være sundhedsskadelige. Bilerne stod lukket i henholdsvis tre og seks timer. I den sidste prøve i stegende solskin. Niveauet af potentielt skadelige stoffer i den 60 grader varme luft var flere gange højere end i bilerne i skyggen. Mere kemi end i hjemmet De to undersøgelser hæfter sig ved, at niveauet af kemikalier i støv fra kabinen og indersiden af forruden er mærkbart højere end i private hjem og på kontorer. - Bilens kabine er meget lille i forhold til vores stuer derhjemme. Og med store ruder giver det meget lysindfald, der kan forstærke afgasningen, siger lektor Georg Clausen, Center for Indeklima & Energi, Danmarks Teknologiske Universitet, som vurderer, at det er et område, flere bilfabrikanter vil sætte fokus på i fremtiden. Georg Clausen har selv gennemført et forsøg med ”lugten af ny bil”. Konklusionen var, at nogle forsøgspersoner fik det skidt og i øvrigt slet ikke brød sig om luften, hvis man placerede dem i et neutralt, ikke-bilrelateret miljø.