Farligt at følge loven

Nøjes man med 1,6 mm mønsterdybde, øges risikoen for akvaplanning mange gange

At følge lovens krav med hensyn til mønsterdybde på bilens dæk er en dårlig ide. Det dokumenterer en ny undersøgelse, der med eftersommerens store regnmængder er særlig aktuel. for at væreer det Det er ikke kun i England, at regnen er væltet ned de seneste par uger. Regnen medfører glatte vejbaner og aquaplaning, hvis det regner stærkt. Det får nu dækproducenten Continental til at advare bilisterne mod at vente med at skifte dæk, til slidbanernes mønsterdybde er nede på lovens minimum: 1,6 mm. Risikoen for at akvaplane bliver nemlig væsentlig højere, og bremselængden på våd vej bliver væsentligt forlænget, hvis dækkene slides helt ned til 1,6 mm. Derfor opfordrer eksperter bilisterne til at udskifte sommerdækkene, hvis der er mindre end 4 mm slidbane tilbage på dækket. I Danmark er lovens krav til dæks slidbaner en minimumsdybde på 1,6 mm, og hvis man bliver stoppet af politiet med mindre slidbane end det, risikerer man en bøde på 500 kroner pr. dæk. Med de hastigheder, som lastbiler og varevogne normalt holder sig indenfor, anses 1,6 mm for en tilstrækkelig dybde, men ved de hastigheder, som almindelige personbiler kan køre, udgør et dækmønster på kun 1,6 mm en risiko. Test udført af dækproducenten Continental viser, at bremselængderne på regnvåd vej varierer voldsomt alt efter slidbanens dybde. En bil med nye dæk bruger på våd vej 63 meter til at bremse ved 100 km/t, mens et dæk med en slidbane på 4 mm bruger 68 meter ved samme hastighed. En bil med kun 1,6 mm slidbane skal bruge 91 meter.