Farligt køretøj på asfalten

Ingen krav om hjelm eller styrtbøjle på nye firhjulede terrænkøretøjer, der må køre på motorvej

KØBENHAVN:De danske veje kommer snart til at lægge asfalt til endnu et bizart udslag af de mange og indviklede regler på færdselsområdet. På Motorcykeludstillingen i Bella Center blev de første eksemplarer af ATV (All Terrain Vehicle) indregistreret som biler vist frem. ATV er som det engelske navn antyder et køretøj beregnet til kørsel i terræn. Føreren sidder over skrævs på en sadel og betjener det firhjulede køretøj som en motorcykel. Der er ingen krav om styrtbøjle eller at føreren skal bruge styrthjelm, da køretøjet er indregistreret som bil. Folk med forstand på trafiksikkerhed tager sig til hovedet. Det gælder også formanden for motorcykelimportørerne, Kaj Andersen, der i forbindelse med åbningen af udstillingen i Bella Center, konstaterede, at "de hører ikke hjemme i trafikken". Importøren af det kinesiske mærke Lifan præsenterede modellen LF 150 ST, der indregistreret koster lige under 30.000 kr. Maskinen vejer 115 kg, kan køre cirka 65 km/t og kan ifølge Allan Høj fra Lifan Danmark være et alternativ til EU 45 knallerter. Overlæge Lars Binderup Larsen, Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universitetshospital og medlem af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, undrer sig over det nye køretøj. - Det virker som om, man er landet mellem to stole, og vi må forudse, at der sker alvorlige ulykker med den type køretøjer. Der bør i det mindste være krav om styrthjelm og styrtbøjle, så man ikke får køretøjet over sig, når det vælter, siger Lars Binderup Larsen. Chefpolitiinspektør Mogens Wilbert, der er leder af Rigspolitiets færdselsafdeling, turde ikke tage en tur på motorvejen over skrævs på en ATV. - Set ud fra et færdselssikkerhedsmæssigt synspunkt er det ikke særlig genialt. Man løber en betragtelig risiko for at komme til skade, siger Mogens Wilbert. I modsætning til åbne sportsvogne er der heller ikke sikkerhedssele på ATV'en. Kørelærer Henrik Kalat, København, undrer sig også over, at myndighederne slipper et køretøj løs, der har så indlysende sikkerhedsmæssige mangler. - ATV'er bør ikke køre på almindelig vej, og det virker helt forkert, at der hverken er krav om styrthjelm eller styrtbøjle. Hvis der var en styrtbøjle, kunne man montere en sikkerhedssele, siger Henrik Kalat. ATV er indtil videre fortrinsvis solgt til brug uden for veje, hvor færdselsloven gælder. Bønder kan suse rundt på marker og i skov uden at gøre skade på grund af ATV'ens lave vægt og brede ballondæk. I Sverige, hvor de har kunnet indregistreres som biler i to år, blev der sidste år solgt 5000 nye ATV'er. Når ATV'erne trods fagfolks skepsis alligevel kommer til landet, skyldes det, at de er godkendt i EU og derfor lovligt kan importeres. /ritzau/