Fars fede forårsfornemmelse

Gorm Albrechtsen
Her er dømt herlige køreoplevelser. 207 CC set sådan lidt fra oven - hvoraf det tydeligt fremgår, at pladsen til to bagi er kneben.
Heste 11. marts 2007 05:00

JEREZ, Spanien: Omsider trak han sig, den gamle. Kong Frost har sluppet sit greb, og i weekenden sang stær og lærke om kap. Det er ved at blive forår i Danmark. Snart følger endnu en forårsbebuder, der ellers mest har bevæget sig på de sydspanske veje: om godt 14 dage er der danmarkspremiere på den rappe Peugeot 207 CC, og så er det rigtigt forår. Måske også fordi premieren sker samtidig med, at sommertid begynder. Peugeot 207 CC får ikke svært ved at løfte arven fra 206 CC. Udgangspunktet er nemlig i orden. Model 207 er i forvejen blandt de bedste minibiler, både når køreegenskaber, udstyr og pris vægtes med. På de punkter adskiller den nye topløse udgave sig ikke fraforgængerne. Den skinnende løve på de franske bilers front er klar til at udfordre de nordiske løver med deres kroner, spillende tunger og blodøkser. Den franske vil gerne herske på skandinavisk jord. Prisen er nemlig ganske fornuftig for en bil, der ikke er en sportsvogn, men en herligt sportslig cabriolet. Peugeot 207 CC lanceres i weekenden 24.- 25. marts til en introduktionspris på 299.990 kr. for udgaven med en prægtig 120 hestes motor med manuelt gear. Ønsker man seriens topmodel med alt hvad det indebærer, er prisen oppe på 339.990 kroner Så er der 150 heste under den skrånende motorhjelm. Mindre rækker, og selv om topmodellen selvfølgelig er rimelig kraftfuld og dertil en fryd for øre og øje, går mindre an. Motorprogrammet i Danmark er for en gangs skyld identisk med det franske. Det vil sige en HDi dieselmotor på 109 heste med partikelfilter, og to helt nye benzinmotorer fra samarbejdet mellem Peugeot/Citroën og BMW. De to nye er en 1,6 liters turbomotor på 150 heftige heste og et drejningsmoment afleveret allerede ved 1400 omdrejninger, hvor den 120 hestes maskine afleverer det ved 4250 omdrejninger. Det er to herlige motorer, som passer godt til ekvipagen, både med hensyn til hurtighed og smidighed. BMW har haft en god indflydelse, men mon ikke mange vil “nøjes med” den 120 hestes udgave. Det regner Peugeot Danmark da også selv med. Denne motor har som den første i den klasse såkaldt variable ventiltider på både indsugning og udstødning. Det giver på én gang mere effekt og lavere brændstofforbrug, hvor tosset det end lyder. Dieselmotoren er jeg ikke så vild med. Det er Peugeots velkendte 109 hestes med partikelfilter, og selv om der hører en vis frækhed til at køre sportslig, åben bil med dieselmotor, lever den ikke op til forventningerne. Oliebrænderen er stilfærdig og økonomisk, men den forventede sejtrækningsevne, som skulle være et af denne motortypes andre særkender, synes at mangle. Der er ikke meget sjov ved en åben bil, der går død ved lave omdrejninger op ad bakke. Når opad bli’r nedad Så meget mere grund er der til at glæde sig over at køreegenskaberne er helt på plads. Fast, men ikke stødende, sportslig men ikke hysterisk og stiv uden at være stødende. Sådan skal det være. Netop det sidste punkt er væsentligt, fordi køreoplevelsen i en cabriolet ofte påvirkes af, at den karrosseriform rent ud sagt kan være slemt slasket. Det er ikke tilfældet her, og når karrosseriet er vridningsstabilt, har affjedringen optimale forhold. Vi kørte i let støvregn med ståltaget nede, sideruderne oppe og en praktisk vindafskærmning bag forstolene på plads. Ikke en dråbe vand kom indenbords, men det forudsætter, at man ikke holder stille ret længe. Når man lige har hittet ud af betjeningsknapperne mellem forstolene, er det såre simpelt at omdanne 207 CC fra en lukket coupé til en åben cabriolet. Borte er de håndtag, som ellers oftest bruges til at låse den slags tag op eller i. Det hele foregår fuldautomatisk styret af elektronik og udført ved hjælp af seks hydrauliske cylindre og en pumpe, der er placeret ude bagi under reservehjulet. Dermed er pumpen nærmest lydløs. Vel er Peugeot 207 CC ikke nogen sportsvogn. Men den er en tidens bil, sikkert favorit som familiens bil nummer to - og danskerne er lige nu vilde med åbne biler. Personligt glæder jeg mig blot til at se Peugeot leve op til sin påstand om, at her er en bil til folk som elsker vind i håret. Jeg bærer munke-frisure.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...