Fartraket fra Porsche

Porsche søsætter nye 911 GT2-model med 530 heste og en topfart på 329 km/t

Jens Overgaard
Rå front med store luftindtag og spoilere kendetegner 911 GT2.
Heste 2. september 2007 06:00

Så er der godt nyt for de, som synes at en Porsche 911 Turbo er for slap. Den sydtyske fabrik søsætter nemlig en ny 911 GT2, der sætter sin bror grundigt til vægs. Den nye model har intet mindre end 530 heste og et drejningsmoment på 680 newtonmeter. Det rækker til en topfart på 329 km/t, mens accelerationen fra 0-100 km/t klares på 3,7 sekunder. Bag de imponerende tal ligger hårdt arbejde fra Porsches mange diplom-ingenører, som har taget den 3,6 liter liters hækmotor med dobbelte turboladere i 911 Turbo ved vingebenet for at hente ekstra 50 heste ud af maskinen, der i forvejen er udstyret med variable blade i turboladeren for at få det største tryk. Det er sket ved at udstyre motoren med større kompressorhjul og ved at udvide indsugningsmanifolden, så der kommer mere luft ind. Ved en mere præcis styring af blandingsforholdet er bilen blevet boostet, så selv drevne autobahn-atleter må udbryde et respektfuldt Mein Gott. GT-modellerne bruges mange steder til banekørsel, og kræfterne kommer helt klart til deres rette her. Der er ikke noget med firhjulstræk og fordeling af trækkraften som på den mere civiliserede turbo – her foregår det hele som i gamle dage udelukkende med træk fra de bagerste poter. GT2-modellen vil også være udstyret med en speciel ”lauch-funktion”, som kan styres med et enkelt tryk på koblingspedalen. Rent praktisk bygger bilens turbo et tryk op, som så kan fyres af med et ordentligt hug. På skrump Alt er gjort for at få vægten ned på bilen. 911 GT2 er således for først gang på en seriefremstillet bil udstyret med en udstødning i ædelmetallet titanium, som mindsker vægten med 50 procent i forhold til en almindelig udstødning og netto vejer ni kilo. Slankekuren gælder også bremseskiverne. Fartuhyret har som standard keramiske bremser, der samtidig højeffektivt bremser den 1.440 kilo tunge bil ned. GT2’eren får også Porsches aktivt elektronisk styrede undervogn som standard, mens letmetalfælge fra banemodellen GT3 med 19 tommer hjul bestykket med 235/35 og 325/30 dæk henholdsvis bider for og bag. Bilen får premiere til IAA-messen i Frankfurt, hvor tyskerne valfarter til i millionvis for at begejstres. Priserne lægger derimod nok en dæmper på jubelen - på danske plader starter prisskiltene fra omkring 4,1 million kroner.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...