Detailhandel

Farvel til den selvstændige købmand

Salget af Chr. Kjærgaard er et udtryk for, at tiden er løbet fra de små købmænd

AALBORG:Da grossistfirmaet Chr. Kjærgaard forleden blev solgt til SuperGros A/S, var det blandt andet på grund af, at antallet af kunder på fem år var faldet 532 til 388. Kundefaldet hænger sammen med, at den selvstændige købmand er en uddøende race. Bruno Christensen er bestyrelsesformand i konsulentfirmaet Retail Institute Scandinavia og har siden 1965 beskæftiget sig med dagligvarebranchen. Da han startede, var der titusindvis af selvstændige købmandsbutikker, men nu er der 1500, så tallet er faldet konstant, fortæller han. - Når Chr. Kjærgaard har mistet så mange kunder på fem år, så er det et udtryk for, at den udvikling er accellereret, siger Bruno Christensen og uddyber: - Chr. Kjærgaard har traditionelt serviceret de selvstændige købmænd. Hvis man kigger på deres kunder, så kan supermarkederne tælles på en hånd. Derfor har de også mærket butiksdøden mere end andre. Derfor er Bruno Christensen heller ikke i tvivl om, at salget af Chr. Kjærgaard var et fornuftigt valg. - Nu har købmændene behov for mere indkøbsstyrke, og det er Chr. Kjærgaard ikke store nok til at klare alene, siger Bruno Christensen. Salget kan måske endda redde enkelte af købmændene fra butiksdøden. - Salget vil medføre lavere priser på varerne til købmændene, og på sigt også nye koncepter til dem, siger Bruno Christensen. Flere butikslukninger Grunden til, at mange selvstændige købmænd må dreje nøglen om, er ifølge Bruno Christensen, at tiden er løbet fra den traditionelle type af købmænd, og discountbutikkerne har taget over. - Købmændene , som kun har kolonialvarer er hårdest ramt, for discountbutikkerne tilbyder et begrænset udvalg af kolonialvarer til en lavere pris, siger Bruno Christensen. Han vurderer, at købmandsbutikkerne typisk lukker, når de når til et generationsskifte. Så er der ingen, som er parate til at tage over og investere deres livsforløb i det. Men Bruno Christensen mener, at det er svært at tale om et tab af arbejdspladser, da der også kommer nye butikker til i form af discountbutikker og større supermarkeder. - Det er ofte mand-kone butikker, der lukker, mens dem der kommer til repræsenterer egentlige arbejdspladser, siger siger Bruno Christensen. Hele udviklingen peger også i retning af, at der er en vandring fra land til by af handel. - Hvis vi skal opføre os som i resten af Europa, så betyder det, at folk vil handle i weekenden. Her vil de store centre trække i kunderne, siger Bruno Christensen. Derfor vil han heller ikke afvise, at en yderligere liberalisering af lukkeloven med flere åbne søndage vil varme sæderne yderligere under de selvstændige købmænd. Allerede nu kan han se, at Bilka i Skalborg trækker kunder langt nord for Limfjorden, og at A-Z og Dreisler Storkøb i Hjørring rykker i kunderne helt fra Hirtshals. - Men samtidig er der en tradition for, at folk gerne vil købe dagligvarer tæt på bopælen. Derfor er der ting, der trækker i begge retninger. Så med eller uden lukkelov, så vil vi se butikslukninger, slår Bruno christensen fast.