Militær

Farvel til den sidste ubåd

Springeren ender på museum på Langeland

FREDERIKSHAVN:Torsdag aften lod den sidste ubåd, Springeren, sig slæbe ud af Flådestation Frederikshavn med kurs mod Bagenkop. hvor ubåden bliver museumsgenstand på koldkrigsmuseet Langelandsfortet. Inden Springeren kunne slæbes afsted, forestod et større klargøringsarbejde. Bl.a. blev der svejset beslag på skroget, så trosserne til slæbebåden kunne fastgøres. - Når Springeren når til Bagenkop, vil den blive skåret i stykker, for at den kan pilles op af vandet i flere stykker og sættes på land, hvor den så igen svejses sammen, fortæller flådestationens presseofficer, Johnnie Vilander Thomsen. Søsterskibet, Sælen, der i december blev museumsskib på Tøjhusmuseet på Holmen, blev løftet op i et stykke med en stor kran, men ved Langelandsfortet er forholdene hverken til kran eller til videre transport af den 400-500 ton tunge ubåd på blokvogn. Alt genanvendeligt militært grej og radioudstyr er blevet afmonteret ubåden, mens møbler og andet, der giver indtryk af det daglige liv om bord, følger med på museum. Det er Forsvarsministeriet, der har doneret ubåden til Langelands Mueseum, herunder Langelandsfortet. Springerens navnesøster, der samtidig var den sidste danskbyggede ubåd (1963-1989), kan som bekendt ses på Aalborg Marinemuseum. Den totale udfasning af det danske ubådsvåben var et led i seneste forsvarsforlig. Kommandoen på ubådene på Flådestation Frederikshavn blev strøget 25. november sidste år, og ubådenes 5. eskadre nedlagt med årsskiftet. Den 47,20 meter lange og 4,70 meter brede Springeren blev bygget på tysk værft i 1963-64 og sejlede først for den norske flåde, indtil den fra 1991 kom i det danske søværns tjeneste.