Farvel til en legende

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Det er ikke til at se det, men der gemmer sig en knæ airbag nede til venstre, der skal give ekstra beskyttelse i tilfælde af sammenstød.

Toyota Corolla er ikke bare verdens mest købte personbil - det er også en bil, som gennem tiderne har taget danske bilkøbere med storm. En legende i levende live. Corolla har næsten etableret sin egen klasse - kvalitet, meget bil for pengene og er utrolig populær som brugtbil. Mange vil derfor hævde, at der er tale om russisk roulette, når fabrikken ændrer bilens navn fra Corolla til Auris. Toyota beholder dog Corolla-navnet på sedanen og Corolla Verso fortsætter, men stationcarudgaven forsvinder. Den store nyhed er, at Auris får en ny form, som de fleste måske ikke forbinder med Corolla. En 5-dørs Corolla har sin meget trofaste ”menighed”. Den har købt den samme bil gang etter gang. ”Menigheden” skifter ikke bil - den skifter Corolla. “En gang Corolla - altid Corolla”. Målet med Auris er, at bilen skal tiltrække yngre købere. Den skal ikke være bilen til manden med hat, men have en yngre profil, og det vil blive temaet i de internationale reklamekampagner. Den ny Auris får en kabine, der skulle være ekstra rummelig og et bagagerum, der ikke står tilbage for konkurrenter i dets størrelse. Den kommer både med tre og fem døre og et motorudvalg, som omfatter en 1,4 benzinmotor med 97 hk og 1,6 liter med 124 hk. Dieselprogrammet består af den 2,0 maskine med 126 hk og den kraftige motor på 2,2 liter og 177 hk. Den ny Toyota Auris skal bygges i Europa og bliver den første model i denne klasse, som får knæairbag som standard. Bilen er på markedet til foråret.