Farvel til familien

Det er ikke kun i de store koncerner, det er svært at finde en arving. Børn af gårdejere og butiksindehavere vil heller ikke tage over efter forældrene. De har større ambitioner

EMNER 1. februar 2005 05:00

Gården har været i familiens eje gennem generationer, men sønnike står ikke op for at hoppe i den grønne Kansas-dragt og give en hånd med fra morgenstunden. Han skal med bussen ind til byen. På handelsskole. Tiderne, da den ældste søn pr. automatik tog over, hvor faderen slap, er endegyldigt forbi. Det er ikke længere den unge generation, der viderefører familiens landbrug, butik eller murerforretning. Alligevel håber forældrene ofte til det sidste, at de kan give nøglerne videre til en efterkommer. Det viser den seneste rapport om generationsskifte, som a-kassen ASE har lavet i 2002. Knap 40 procent af forældrene tror, at deres børn vil overtage deres livsværk, men kun seks procent af børnene er med på den idé. - Børnene vil ikke. De vil hellere starte for sig selv. Mange af dem har også fået en lang uddannelse, og så er det ikke længere attraktivt for eksempel at overtage faderens butik på gågaden, siger Ulrik Grimstrup, der har stået bag analysen. Det billede kan Henrik Schrøder nikke genkendende til. Han er virksomhedsmægler i firmaet Schrøder, Lucas & Partnere og har som konsulent rådgivet over 60 familier i generationsskifte. Men efterhånden er det blevet mere sjældent, at en mindre butik eller mellemstor virksomhed går i arv til et yngre medlem af familien, forklarer han. - De unge er ofte så veluddannede, at de har fået smag for helt andre erhverv, end det forældrene har brugt deres liv på. De har set, at det koster blod, sved og tårer at drive egen butik og synes måske, det er for høj en pris at betale, siger Henrik Schrøder. Han ser dog en tendens til, at forældrene ikke længere presser børnene ind i familiens firma. Børnene må frit vælge, hvilken vej de vil gå. - Forældrene forklarer, at det har været hårdt at drive egen virksomhed, og det mener de ikke, deres børn skal udsættes for. Den unge generation er også blevet meget bedre til selv at sige fra, hvis de ikke ønsker at overtage firmaet. Og historien om sønnen, der allerede ved konfirmationen har fået at vide, han er udpeget som arving, den hører vi efterhånden meget sjældent, siger Henrik Schrøder.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...