Farvel til Lada i Danmark

Det russiske bilmærke lukker og slukker efter to år, hvor man har solgt præcis nul biler i alt.

Praktisk, kvadratisk, god. Men åbenbart ikke god nok. Ikke en eneste dansker har købt en ny Lada de sidste to år - derfor er det nu slut med bilmærket i Danmark. Foto Asteria@wikimedia commons

Praktisk, kvadratisk, god. Men åbenbart ikke god nok. Ikke en eneste dansker har købt en ny Lada de sidste to år - derfor er det nu slut med bilmærket i Danmark. Foto Asteria@wikimedia commons

Bilimportøren Nic. Christiansen A/S i Kolding trækker nu stikket til det russiske bilmærke Ladas respirator i Danmark. Det skriver politiken.dks forbugersite tjek. Det sker efter et salg, der har ligget på et pænt rundt nul de seneste to år. For nogle vil det være med vemod og tårer i øjenkrogene, at nyheden om Ladas farvel til det danske marked bliver modtaget. De billige russiske biler, hvis største salgsargument var netop prisen, var nemlig populære i Danmark i 1980erne, hvor de jævnligt optrådte på top-10 listerne over mest solgte - til den pris, de blev solgt til, var det realistisk at skille sig af med bilen og købe en ny efter to-tre år, så man aldrig rendte ind i de store tekniske problemer. De Lada'er, der trak læsset i 1980erne var model 1200, der dybest set var en en russiskbygget FIAT 124 med dårligere bremser samt bygget i en tykkere plade. en konstruktion, der allerede dengang var monstrøst forældet i enhver henseende, men dog var solid og stabil. Lada har de sidste mange år præsenteret en del lovende prototyper, der dog aldrig er blevet til virkelighed.