Faste fly på ruten vil ikke løse problemet

Kun halvt så mange forsinkelser

EMNER 15. februar 2005 05:00

AALBORG: Antallet af forsinkelser er næsten halveret, men der er stadig for mange. Det erkender Søren Svendsen, stationschef for SAS i Aalborg, men han mener ikke, at faste fly på ruten nødvendigvis vil løse problemet. Han oplyser, at ud af januar måneds 297 afgange fra Aalborg mod København var de 19 forsinket mere end 15 minutter på grund af for sent indkomne fly fra København. Det svarer til 6,4 procent. I forhold til januar sidste år er det næsten en halvering, da man dengang af samme årsag havde 35 forsinkelser ud af 304 afgange, hvilket svarer til 11,5 procent. - Det er altså blevet bedre, og vi arbejder dag for dag for at reducere problemet endnu mere, men efter min mening er 6,4 procent forsinkelser stadig for mange, understreger Søren Svendsen. En fordel - i teorien Han siger, at Keld Bendixens forslag om at have fly, som alene flyver på Aalborg-ruten, teoretisk set godt kunne være en fordel. Men ikke nødvendigvis i praksis. - Faktisk forsøger vi os med det i det nuværende trafikprogram. Fra midt eftermiddag og resten af dagen er det nemlig det samme MD-80-fly, der tager sig af alle afgangene. - Imidlertid vil nok være for uøkonomisk at have fly afsat til en enkelt rute hele døgnet. Vi tror jo stadig på, at vore fly tjener penge, når de er i luften, og ikke når de står på jorden. Men man kunne godt dedikere fly til udelukkende at flyve dansk indenrigs. Ulemper uanset hvad Søren Svendsen konkluderer, at der altså er to måder at gribe tingene an på. Hvis man gør som nu, hvor flyene på Aalborg-ruten også bliver brugt i resten af Europa, risikerer man forsinkelser, hvis et fly - eller en besætning - er forsinket fra udlandet. Hvis man i stedet vælger at lade nogle maskiner udelukkende flyve indenrigs, risikerer man bare også problemer. Det skyldes, at indenrigsruterne er bygget op omkring meget korte ophold på jorden (i Aalborg er det 25 minutter). Derfor vil en forsinkelse hurtigt forplante sig til alle dagens afgange, fordi der simpelthen ikke er tid til at indhente forsinkelsen. Med det nuværende system sker det faktisk, at forsinkelser på indenrigsruterne indhentes ved omplacering af fly, der kommer fra udlandet, oplyser Søren Svendsen. Også andre årsager Han siger, at det med andre ord er en smagssag, hvad man synes bedst om. - Desuden skal man huske på, at en meget stor del af de fly, der kommer for sent fra København, ikke er kommet for sent ind fra udlandet. - De kan også være blevet forsinket i København på grund af afisning, tekniske problemer, forsinkelser hos brændstofselskaberne og meget andet. - Dermed er det problemer, som også vil optræde, selv om vi dedikerer fly til alene at flyve indenrigs, påpeger Søren Svendsen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...