Faste, franske former

Citroën C4 er vokset og blevet mere komfortabel

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Bagagerummet er vokset til 408 liter.

Citroëns store nummer på den forestående biludstilling i Paris bliver den spritnye C4, som i ugens løb blev præsenteret for danske motorjournalister i det sydlige Sverige. Og førstehåndsindtrykket er en helstøbt og velkørende familiebil - lidt større end forgængeren og med mere 'faste' former både ude og inde. C4’eren er med andre ord blevet voksen - fra at være en af klassens lidt frække unge til en mere stilfuld voksentype. Her bydes familiebilkøberne på det designmæssige noble valg, som de i Danmark vil kunne erhverve i slutningen af januar. DS4 til foråret Til gengæld kommer der hen på foråret en Citroën DS4 for dem, der går efter det mere avangardistiske - Citroënistiske om man vil. Men at den ny C4 i sin udtryksform er mere traditionel end den gamle C4 betyder ikke, at den ikke ser godt ud. Den ser faktisk rigtig godt ud, og så kan man glæde sig over mere plads i kabinen. Nyheden er fem cm længere, to cm bredere og tre cm højere end forgængeren. Og for slet ikke at snakke om bagagerummet, hvis kapacitet er vokset med ca. 40 liter til nu 408 liter. Desuden imponerer C4’eren indendøre med virkelig gode og store fralægningsrum - eksempelvis plads til 1,5 liter flasker i dørlommerne og skuffe under passagersædet foran Den øgede plads i kabinen og en forbedret støjdæmpning er væsentlige bidrag til bilens høje komfortniveau, og desuden glæder man sig over velformede forsæder i den lækre kabine, hvor også bemærkes et nydeligt instrumentbord udført i bløde plasticmaterialer. Mange farvemuligheder Og med en ny, 'lys' ide fra Citroën: Man kan vælge mellem otte forskellige former for baggrunds-belysning. Næsten lige så mange valgmuligheder er der under hjelmen: Fire dieselmotorer (med partikelfilter) på henholdsvis 90, 110 og 150 hk samt en ekstra miljøvenlig version, en 110 hk såkaldt eHDI motor. Den suppleres af stop&start system, optimeret gearing og specielle dæk med lav rullemodstand. Denne pakke skulle ifølge Citroën kunne reducere brændstofforbrug og CO2-udledning med op til 15 pct. i bytrafik. Ud over de fire dieselmotorer, hvoraf den mest sparsommelige er opgivet til et brændstofforbrug på 23,8 km/l, fås den ny C4 også med tre benzinmotorer på henholdsvis 95 hk, 120 og 155 hk. Kører fra C4 Køremæssigt rykker bilen også fra den gamle C4. Sikker og ukompliceret fremfærd og trods rigtig god affjedringskomfort er den adræt og handy ved kurvekørsel og i undvigemanøvrer. Udstyrsmæssigt ser det umiddelbart heller ikke ud til, at der er noget at pege fingre af. Men endnu kendes de endelige priser og endeligt udstyrsniveau på det danske marked ikke. Men nye features - bl. a. på det sikkerhedsmæssige område - vil næppe være standardudstyr. Blind vinkel-alarm Det gælder f. eks. blind vinkel-alarm og vibrations-alarm i førersædet, når bilen kører hen over striberne i vejsiden eller mellem vognbaner - en alarm der skal skærpe førerens opmærksomhed i tilfælde af begyndende søvn eller almindelig uopmærksomhed. Den danske importører forhandler for tiden priser med fabrikken, hvorfor de endnu ikke kan meldes ud. Men de ventes at begynde et sted mellem 210.000 kr. og 215.000 kr. for billigste 1,4 benzin med 95 hk motor.