Fed branding af Vendsyssel i 44 år

Vendsyssel har fået gratis reklame af løverne i årevis - 25. februar giver bandet sin sidste koncert

I næsten 45 år har De Gyldne Løver indirekte gjort reklame for Vendsyssel og Hjørring. Hjørrings turistchef, Børge Søndergaard, siger: - Løverne vil sandsynligvis hade mig for ordet branding, men i min turistverden er det lige det, de har gjort. De har fortalt om landsdelens karskhed, humor, natur, skønhed, kvinder og mænd af rette støbning og med hjertet og næven på rette plads. Aalborgs vicekommunaldirektør, Jørgen Litske Petersen, er opvokset i Hjørring og husker tydeligt de første år med Løverne: Ud over det sædvanlige - Det, der skulle have været mit kedelige år som 1. g'er på Hjørring Gymnasium, blev på få måneder forvandlet til noget helt uventet. The Beatles udgav Sgt. Peppers, Procul Harum toppede med A Whiter Shade of Pale - og pludselig vågnede en ellers slumrende musikby, Hjørring. Pludselig var der nogen, der kunne noget ud over det sædvanlige. De stammede vist ikke fra selve Hjørring, men det var her, de hørte til, The Golden Lion Folk Group. De sang mest traditionelle irske sange - nogle på engelsk og nogle med danske tekster, og det hele blev krydret med en underfundig lune og en underspillet humor, som kun ægte irere og vendelboer mestrer. Formanden for Hjørring Kommunes Fritids- og Kulturudvalg, Sven Bertelsen (UP) har i mange år været tæt på De Gyldne Løver, fordi han har været lærerkollega til Jens Bjørn-Hansen. - Løverne har altid været der som noget trygt og selvfølgeligt. Jeg har engang været på Ryslinge Højskole på Fyn, og når vi årene efter mødtes til elevtræf, spillede Løverne på Ryslinge Kro. Alle kender Løverne og Vendsyssel, og det har givet os en mærkat af lune, hygge, specialitet, særegen natur og musikalitet. Stenhøjs nationalmelodi Tolne, Saltum og Stenhøj er bare nogle af de vendsysselske småbyer, der er blevet kendt i hele Danmark. - "Hjemmebrænderiet" er vores nationalmelodi herude, siger formanden for Stenhøj Idræts og Borgerklub, Bjarne Christiansen. Han fortsætter: - Når man kommer rundt i landet, kender alle Stenhøj, og herude synger vi altid "Hjemmebrænderiet" til Sct. hans, sommerfest og private fester. Og det er ikke helt løgn det, de synger. Vi brændte nok selv lidt brændevin der i 70'erne, selvom det ikke var helt lovligt. Hjørrings turistchef blev selv turist i Vendsyssel på fuld tid. - Jeg har altid nydt Løvernes hyldest til den fantastiske landsdel. Så meget, at jeg endog fandt en livsledsager herfra. Hvis jeg må vende sangen om til at gælde kvindekønnet - og uagtet hendes tøj ikke er umuligt, og at hun ikke lugter af ko, så kan jeg ubetinget skrive under på, at "ingen kan elske som en Vendelbo", siger Børge Søndergaard. Jørgen Litske Petersen mindes, hvordan De Gyldne Løver var aktive for, at Hjørring skulle få sit eget musikhus: - Sammen med andre gode kræfter skabte de det legendariske spillested, Sysseltinget, og med det fulgte et blomstrende musikmiljø. Det var sand fryd at være ung i Hjørring. Men om kort tid er både De Gyldne Løver og Sysseltinget fortid. Det er et farvel til Hjørrings bedste brands gennem flere årtier. Skal Hjørring fortsat satse på at være en attraktiv by for unge mennesker, så kunne det være fornuftigt at satse på at få skabt nye brands - og et velegnet spillested kunne være et rigtigt godt sted at starte - og mon ikke det kunne skabe grobund for nye løver?

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden