Fejende flot finalefelt

Fire biler kunne tage fra Jyllands-Ringen med æren i behold. Nok vandt de ikke titlen, men helt til det sidste var de med i kampen

Opløbet var tæt og i finalen var der fire andre biler, der bejlede til den eftertragtede titel som Årets Bil, uden dog at kunne støde den smukke og velkørende Seat Leon fra tronen. De fire, der var lige ved og næsten, var VW Fox, Ford Focus, Mazda5, Suzuki Swift. - Ikke helt nytænkende nok, lidt for kedelig og den fås jo kun med tre døre. Det var nogle af de indvendinger, der lød om den lille VW Fox og som var med til at afgøre, at den ikke kunne sparke sig vej helt frem på førstepladsen. Men det gør den ikke til en dårlig bil, og at være med blandt de fem bedste biler til Årets Bil, er slet ikke skidt af den brasiliansk producerede VW. For der var langt flere roser til bilen end kritiske bemærkninger. Først og fremmest er det en bil, der føles langt større end den egentlig er. Den høje siddeposition gør det enkelt at komme ind og ud af bilen og giver samtidig et rigtig flot udsyn. Pris-fortrin Noget alle kan lide, men som især den lidt ældre generation sætter pris på. Og når vi taler pris, så er det et af bilens største fortrin. 126.000 kroner for den mindste version med 3-cylindret benzinmotor og beskedne 55 hk er billigt. Men som vi har oplevet det så mange gange før, så yder og lyder en tre cylindret af meget mere, end de nøgne tal tilsiger. Finishmæssigt er bilen måske ikke helt på højde med en VW Polo, men da bilen er næsten 40.000 kroner billigere og næsten er lige så funktionel, kan langt de fleste sagtens nøjes med en Fox. Onde tunger påstår da også, at den eneste grund til at bilen ikke fås med fem døre er, at man i givet fald lige så godt kunne holde op med at sælge en Polo. Sikkerhedsmæssigt klarer den lille bil mødet med muren hæderligt. Fire stjerner blev det til i Euro NCAP testen, men desværre er ESP (antiskridsystemet) ikke standard i 1,2 versionen. Der skal man op og give knap 140.000 kroner, men så har man også en 1,4 liters version med 75 hk. Svingglad Swift Ved banekørslen klarede Fox sig hæderligt, om end der er langt til den intense køreoplevelse som Suzukis svingglade Swift kunne byde på. Sjældent har en bil til så få penge fået så mange motorjournalister til at smile samtidig. Ja, vi taler om den nye Suzuki Swift, der næsten lige er blevet introduceret og som har givet travlhed hos landets Suzuki-forhandlere. Og man forstår de Swift glade kunder. Men lad os lige tage årsagen til at bilen ikke kunne vinde titlen først. Selv om Suzuki Swift til 140.000 kroner objektivt set var den mest oplagte vinder i mange år, stod det allerede klart, før de 23 finalister dukkede op, at det alligevel ikke kunne være Swift, der løb med titlen. Årsagen er manglende ESP. Det kan ikke engang købes til og det duer ikke. Skal man vinde titlen som Årets Bil 2006, så er systemet, der beviseligt redder mange menneskeliv, simpelthen en forudsætning. Ærgerligt Og hvor er det ærgerligt, at Suzuki ikke har indset det. For det er på alle måder en vinderbil. Designet er som snydt ud af næsen på en MINI, hvilket er en stor cadeau. Hjulene sidder helt ude i hjørnerne og der er rigtig god plads i kabinen til fire velvoksne mennesker. Foran bliver føreren forkælet af en instrumentering, der er en langt dyrere bil værdig og på Jyllands-Ringen kører den simpelthen som en lille racerbil. De flotte banepræstationer følges op af fine præstationer på landevejen, hvor den lille Swift både er støjsvag og kvik. Det med det kvikke forudsætter dog, at man nærmer sig det røde felt på omdrejningstælleren. Selv om den står opgivet til at yde 92 hk, så er det ikke som sejtrækker at bilen bliver kendt. Den skal kort sagt have nogle bank, før der sker noget. Bagagepladsen er et af de få minusser ved bilen. Der er ikke plads til ret megen bagage og par med barnevogn, skal finde sig en anden familiebil. Skydedøre Sidste år var feltet af store familiebiler, de såkaldte MPV'ere, stort. I år var feltet begrænset til den nye Opel Zafira og så Mazdas svar på en smart og sportslig familieflytter med navnet Mazda 5. At bilen var med helt fremme og faktisk fik en 2. plads skyldes en kombination af flere ting. For det første er prisen på 268.000 kroner og det er billigt. Til den pris får man en fem personers smart familiebil med skydedøre, en fin sikkerhedspakke bestående af seks airbags, ESP og fem dugfriske stjerne hos Euro NCAP. Ønsker man to ekstra sæder, koster bilen 15.000 kroner ekstra, og det er stadig en meget fair pris for en bil og et mærke der har ry, for at være mere end almindelig driftsikker. Modsat Opel Zafira er det som om der er masser af luft og lys i bilen, og den 1,8 liters motor yder 115 hk og det er passende. Ved banekørsel mærker man den sportslige arv fra både Mazda 3 og Mazda 6, men helt så godt som en af sidste års fremragende biler, Seat Altea, kører den ikke. Men det rokker ikke ved det gennemgående træk af en relativ billig, velkørende og smart MPV, der appellerer til mange familier. Anonym Focus Ford Focus snød i hvert tilfælde mig ved at finde vej til det afgørende finalefelt. Et noget anonymt ydre blokerede min tiltro til at bilen ville imponere journalisterne, men der kunne man tage så grueligt fejl. Og det er jo aldrig for sent at blive klogere. For Ford Focus er en uhyre velkørende bil. Den billigste Ford Focus begynder ved 215.000 kroner. Det er for en tre dørs 1,4 liters version med 80 hk. De fleste vil dog nok ofre de ekstra 13.000 kroner, som det koster at rykke op i 1,6 versionen, der er udstyret med en 100 hk motor. At bilen er lige vel anonym til at blive Årets Bil blev da også tydelig, da alle havde afgivet deres stemmer. En femteplads blev det til. Men bestemt en flot femteplads.