EMNER

Fem år med fast forbindelse

I dag er det Storebæltsforbindelsens fem års fødselsdag. Og dén kan det nok være værd at fejre. Ikke bare med den første hyldestbog, "Det forenede land", der udkommer på dagen, men også med lidt ekstra opmærksomhed. For i virkeligheden er den 18 kilometer lange forbindelse i kort form historien om en tilsyneladende uenigt, men dog i sidste pragmatisk folkefærd, der har fundet sammen. For efter mindst 150 års heftig og til tider meget temperamentsfuld diskussion var det stadig langt op i 90'erne kun et mindretal, der kunne få øje på fidusen i at droppe færgerne - og dermed den ofte udskældte cafeteriamad og kaffe - til fordel for det, der siden er blevet et dansk vartegn af den type, som vi stolte viser frem for andre. Så sent som i 1989 var ikke mindre end 57 procent af befolkningen imod at få en bro, mens kun 38 procent tøvende var med på ideen. Lyttede man udelukkende til modstanderne, var der næsten ikke det, der ikke var galt med en fast forbindelse. Et alvorligt indgreb i havmiljøet, påpegede nogle, mens andre sukkede over udsigten til endnu mere trafik. Og trafik har vi fået. I langt større mængder end selv firmaet bag forbindelsen, Sund og Bælt A/S, havde turdet drømme om. Antallet af brotrafikanter er nærmest eksploderet. Flere end 36 millioner har nået af passere på de fem år - og forbindelsen er ikke bare begyndt at at tjene penge, men kan også efter alle beregninger at dømme regne med at være gældfri om 28 år. Historien om Storebæltsforbindelsen har både en politisk og en folkelig side. Den historiske side går ud på, at det som politiker ikke gælder om altid at gøre det mest populære - men også turde gå imod strømmen. Så kan selv de argeste kritikere nemlig vise sig at blive positive eller bare mere pragmatiske. Den folkelige side handler om, at Danmark er rykket endnu mere sammen. Og at forbindelsen uden tvivl har skabt mere dynamik og større bevægelighed i befolkningen. Ikke bare når man med få timers varsel kan besøge familie, venner og bekendte på den anden side af Storebælt - men også når det gælder om muligheder for at bo i én landsdel og arbejde i en anden. På hver side af en fast forbindelse.