Fem gode grunde til at løbe

Der er ingen undskyldning for ikke at finde løbeskoene frem. Se her hvor sundt det er at løbe en tur.

Ida Amalie Bodh Have,
Der er ingen undskyldning for ikke at finde løbeskoene frem. Arkivfoto: Claus Søndberg.
Motionsidræt 1. august 2011 16:00

Nu er der ikke længere nogen undskyldning for ikke at begynde at løbetræne. Alive.dk har sammen med Feminas løbeekspert Mikkel Marker fundet fem gode grunde til at dyrke netop denne form for motion. Grund nr. 1: Løb giver en større kalorieforbrænding end en gå- eller cykeltur. Især ved intervaltræning, der alt efter tempo giver en højere efterforbrænding. En løbetest sørger for de rigtige løbesko, og så er det bare med at komme afsted. Løbeturen kan klares lige når det passer ind i den travle hverdag. Grund nr. 2: Den er ikke afhængig af andre mennesker som ved holdsport, eller af at man møder op på et bestemt tidspunkt som ved holdtræning i fitnesscentret. Grund nr. 3: Selvom løbetræning kan være hårdt for knæledene, kan man forhindre slidgigt i at opstå, hvis man er en vedholdende løber. Grund nr. 4: Desuden har løb en positiv indvirkning på om man får hjertekarsygdomme, blodpropper, diabetes og kræft (især tarmkræft). Løb sænker desuden blodtrykket, øger kolesteroltallet til et sundt niveau og kan bidrage positivt til, at man undgår grå stær. Grund nr. 5: Løb er dog ikke bare godt for kroppen, men også for psyken. Løb udløser endofiner, som mindsker stress. Det bruges endda nogle gange som del af behandlingen mod depression og andre psykiske lidelser.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...