Turisme

Ferie bestilles oftere på nettet

For at peppe interessen op for at bestille på nettet tilbyder Apollo netop nu 300 kr. i onlinerabat på rejser til Bulgarien.

For at peppe interessen op for at bestille på nettet tilbyder Apollo netop nu 300 kr. i onlinerabat på rejser til Bulgarien.

Danskerne har for alvor taget internettet til sig, når det gælder om at komme væk hjemmefra. Også hos charterselskaberne mærker man den stigende interesse for at ordne tingene i fred og ro derhjemme bag computeren. Apollo har længe haft markedets højeste antal webbookinger, altså rejser købt over nettet i forhold til det totale antal rejser solgt. Antallet af webbookinger har nu nået en ny rekord på 55 procent, når det gælder salget af rejser sommeren 2007. I sommer blev 53 procent af alle Apollo-rejser solgt over nettet. De nye rekordtal tyder på, at selskabets målsætning om at nå de 60 procent på salget af sommerrejser 2007, er realistisk. Hos MyTravel, der er Danmarks største rejsekoncern med en markedsandel på chartermarkedet på ca. 32 procent, er man ikke kommet helt så langt som hos Apollo. Salgschef Kjeld Gadegaard anslår, at omkring 40 procent af sommerrejserne bliver solgt via nettet. Nettet har vist sig at være en særdeles forbrugervenlig kanal, når man skal ud at rejse. Rejsemarkedet er blevet langt mere gennemsigtigt efter hjemmesidernes fødsel, fordi man som forbruger hurtigt kan danne sig et overblik over rejseudbud, kvalitet og pris. - Vi vurderede på et meget tidligt tidspunkt, at vores hjemmeside ville blive en af de vigtigste salgs- og kommunikationskanaler, fordi hovedparten af vores gæster hører til i det yngre segment med den moderne rejseform som den foretrukne. De sidder ikke som i gamle dage og venter på, at kataloget dumper ind af brevsprækken – den tid er forbi, siger Jan Lockhart, adm. dir. i Apollo. Hos MyTravel oplever man, at det i høj grad er børnefamilierne, der har taget muligheden for internetbestilling til sig. Men der er også rigtig mange af de kunder, der så henvender sig på salgskontorerne - enten personligt eller via telefonen - som har brugt internettet aktivt forinden. - Jeg vil tro at ved omkring 85 procent af de rejser, vi sælger, der har folk forinden været inde på nettet for at kigge, siger Kjeld Gadegaard. Han fortæller, at for MyTravel er målet, at omkring 50 procent af rejserne købes af den kanal. - Vi lægger stor vægt på, at vi stadig har den personlige nuance, når folk køber rejser, siger han. Selvom nettet tilsyneladende er kommet for at blive, så er der ikke aktuelle planer om at skrotte papirkatalogerne. Men for Apollos vedkommende har man taget konsekvensen og fravalgt prislister i de trykte kataloger. Hos MyTravel fortsætter man ufortrødent med at trykke kataloger. - Vi gør begge dele, og vi gør begge del godt. Vi gør meget ud af vores site, og vi gør meget ud af kataloget. Skal folk have et katalog, så skal de også have et godt katalog, siger Kjeld Gade-gaard.