Ferie med en kant - og en kendt

Danskerne vil høre Verdi-opera i autentiske omgivelser eller granske i oldtidens Grækenland i selskab med en belæst rejseleder

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Som turist kan man følge i hælene på hovedpersonen i bestselleren “Da Vinci Mysteriet” i Paris, og det er et godt og spændende signal at sende. Også når man kommer hjem.Polfoto

Hansen gider ikke nøjes med en flosset guide-bog og en kø foran koncerthuset i Wien. Ligesom mange andre danskere vil han på en præpakket koncert- eller balletrejse og besøge store museer og historiske rejsemål i følgeskab med en kyndig guide. Billetterne til aftenens forestilling skal være bestilt på forhånd og dagsprogrammet minutiøst tilrettelagt. Han vil sejle ad Donau-floden med besøg i udvalgte opera-byer, gå i sporene på Da Vinci Mysteriet i Paris eller høre Verdi i Verona efter en visit i komponistens hus. Byer og lande med særlig arkitektur, kunst, historie og musik har altid lokket danskerne som hvepse om saftevand, men i dag skal det for mange foregå på andre betingelser. Brankede grise og brandvarmt sand er stadig populært. Wellnessferier i spabad, aktivferier med kano og blodtørstige myg eller afslappende bondegårdsferier frister ligeledes, men en stigende del af de mange milliarder, som danskerne bruger på rejser, går til de såkaldte kulturrejser, melder direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier. - Folk vil opleve mere end tidligere. De har været i Paris og Prag, men nu vil de have et formål med at besøge byen. Særligt operarejser har oplevet et kæmpe boom, og mange mennesker tager både på weekendophold og længere tilrettelagte ture for at gå til koncerter og på museer, siger Lars Thykier. I følge Berlingske Tidende bruger danskerne 25 procent mere på rejser end for bare fem år siden, og selvom der ikke findes opgørelser over præcist hvor mange, der tog på en af de eksklusive kulturrejser sidste år, gjalder arrangørerne begejstrede med på rejsedirektørens succesrefræn. Hos Dania-rejser, der har specialiseret sig i operarejser, siger direktør Anders Kirkegaard at man “tonser derudad med en kæmpe succes”, og i Århus sidder en anden glad mand. Torben Eirby har i 22 år arrangeret historiske rejser til hele verden. Da han begyndte, rystede folk på hovedet af ideen, men i dag kan manden fra Eirby - Historiske Rejsemål ikke få armene ned. Selv om der kan være tale om rejser til 20.000-25.000 kroner, kan bureauet nemlig melde udsolgt til en lang række ture. Rejserne er for folk, der vil opleve mere end drinksblåt vand og cigarer, når de tager til Dansk-Vestindien, og bureauet lokker danskere, der vil høre en belæst rejseleder fortælle om Sokrates og Agamemnon, når de besøger Athen eller går i normannernes fodspor. - I dag skal ferien have indhold. Det skal være mere end at ligge på ryggen med en sjus, og folk er ivrige for at lære noget nyt. Nogle af mine gæster siger sågar spøgefuldt efter rejsen, at NU skal de hjem og holde ferie, siger Torben Eirby. Rejser med indhold Netop rejser med indhold er blevet salgsslogan i flere af dette års glittede rejsekataloger. At rejse er at lære, lyder omskrivningen af et slidt ordsprog, og de rejsende har bestemt ikke noget imod at forberede sig med tykke bøger eller operaguides, fortæller arrangørerne. Nogle af bureauerne tilbyder tilmed små kompendier, så gæsterne kan sætte sig grundigt ind i stoffet, før rejselederen foredrager om koncerter, kunst og arkitektur. Hos Travel Art har man specialiseret sig i eksklusive rejser til koncerthuse, festivaler og museer over hele verden. Det er bestemt ikke et krav at læse lektier hjemmefra, men salgs- og marketingschef Bente Ibsen mærker tydeligt kundernes iver efter at lære mere. - Interessen er kolossal. Nu har charterturismen været populær i årtier, men i dag søger folk inspiration i ferien. Den er blevet en måde at videreudvikle sig på, siger hun. Antropolog Anders Sørensen, der er lektor ved CEUS-Handelshøjskole i Nykøbing Falster, har i mange år forsket i turisme. Han har også konstateret de ivrige kulturforbrugeres rejsemønstre. - I grunden er det et sjovt begreb, for alle rejser går jo til fremmede kulturer. Hvis man tager en tur til Rom, kan man ikke undgå at støde ind i de romerske efterladenskaber, men når vi i dag taler om kulturrejser, er det ikke bare turen til Rom, hvor man hænger ud ved den spanske trappe. Der er tale om den iscenesatte kultur i operaen eller på kunstmuseet, som man oplever i selskab med en særlig guide, siger Anders Sørensen. På tur med en kendis Udover rejsen, 5-stjernede hoteller og gode historier reklamerer mange af kulturrejsearrangørerne med kendte skuespillere, sangere og mediepersonligheder som rejseledere. Hos Travel Art har gæsterne således kunnet rejse til Stockholm med Ghita Nørby eller tage på operarejse for livsnydere med Guido Paevatalu. - Selvfølgelig er de også et trækplaster, siger Bente Ibsen fra Travel Art. - Mange er nysgerrige efter ikke blot at møde kunstneren Guido Paevatalu, men også personen bag, og de glæder sig til at se Githa Nørby et andet sted end på scenen, forklarer hun. Hos Eirby - Historiske Rejsemål har man haft rejseledere som Uffe Ellemann Jensen, tidligere minister H.P. Clausen og legendariske Erik Kjærsgaard fra Den Gamle By. I øjeblikket reklamerer man for rejser med blandt andre tidligere chefredaktør Herbert Pundik og Balkan-eksperten Karsten Fledelius. - Selvfølgelig trækker kendte mennesker. Men jeg hyrer ikke en rejseleder, fordi han optræder på tv. Det vigtigste er, at det er en, som er dygtig til at fortælle om stedet og historien, og det falder som oftest sammen med dem, der er kendt fra fjernsyn, forklarer Torben Eirby. Særligt europæiske storbyer samt Spanien, Grækenland og Italien er populære mål for kulturrejserne. Men det er ikke kun europæisk kultur, som frister. Lektor Karsten Fledelius har i over 20 år været rejseleder på historiske rejser, og hans næste tur går til normannernes Rusland. Det store land mod øst er ifølge Fledelius blevet et vanvittigt populært rejsemål. - De fleste af gæsterne på temarejserne kan godt lide at tage afsted sammen med én, som ved meget om stedet i forvejen. Især til lande som Rusland, hvor de færreste turister kan tale sproget. Det giver dem en tryghed. Samtidig elsker folk, at man på forhånd lægger en historie ind i turen, siger Karsten Fledelius. Finkultur for alle Selvom arrangørerne af kulturrejser melder om et veluddannet kundeklientel over 50, er rejseformen ikke kun for en snæver kreds af rødvinsdrikkende, velhavende, feinschmeckere med klaver i stuerne, forklarer Anders Sørensen. - Kulturrejser er ikke kun for eliten. Finkulturen er blevet folkelig, og selvom opera førhen blev opfattet som noget for de få, er den nu blevet for alle, siger Anders Sørensen. Det er ikke nødvendigvis kun operanørder eller Sfinks-abonnenter, som tager på kulturrejserne. Fælles for dem er, at de er kræsne rejsende med individuelle behov, forklarer Anders Kirkegaard fra Dania-rejser. Han kalder typen, der tager på kulturrejser for “individualister som indordner sig”. - De er ikke indstillet på at rejse i en flok som på en almindelig rejse med gruppemenu og kø-kultur, men når de først er af sted indretter de sig fint, siger Anders Kirkegaard. Hos Dania-rejser har man mere end fordoblet kundekartoteket gennem de sidste år, og direktøren tilskriver blandt andet en stigende interesse for opera og ønsket om at møde ligesindede en del af succesen. - De rejsende på disse rejser har som udgangspunkt meget mere at tale om, end folk har på almindelige grupperejser, og derfor trækker ønsket om et interessefællesskab også, siger han. Badebuks og boa Turisme-ekspert Anders Sørensen har flere forklaringer på, at netop kulturrejser er blevet populære: - For det første har vi flået flere penge til at realisere drømmen om en tur med for eksempel teaterbesøg og opera. Samtidig er der langt flere 50-60-årige, som er mobile og købeduelige, og det er typisk dem, som vælger at tage på den slags rejser, siger Anders Sørensen. Det grå guld med de tomme reder vil af sted, når børnene er fløjet, og afdraget på huset betalt. Men det er ikke kun velstanden, som har fået annoncerne under rubrikken “kulturrejser” i rejsetillægget til at eksplodere. Det handler også om identitet. Moderne mennesker vil gerne adskille sig fra alle andre. Også når de rejser. Ferien er blevet et signal om, hvem man er, og derfor er det vigtigt, hvad man kan fortælle naboen eller vennerne, når man kommer hjem, forklarer Anders Sørensen: - Der er status i at rejse. For 35 år siden kunne man imponere ved at fortælle om en tur til Italien, men i dag rejser de fleste mennesker rigtigt meget. Derfor skal der mere til for at score point hos omgivelserne, og så bliver kulturrejsen til en måde at adskille sig på. Naturligvis er de mennesker som tager på operarejser inderligt interesserede i opera, men det er også et ubevidst signal, siger Anders Sørensen, der understreger, at mange danskere ikke bryder sig om at blive slået i hartkorn med såkaldt “almindelige” strandturister. Alligevel har vi ikke noget problem med at veksle mellem badebukser og kjole og hvidt, når vi holder ferie. - Nutidens turister kan sagtens tage en charter-tur i den ene månede og operarejse den næste. I dag rejser de fleste danskere så meget, og vi har ikke noget problem med at blande ferieformerne. Ligesom vi sagtens kan købe Arne Jacobsen stole og handle i Netto samtidigt, opfatter vi heller ikke os selv som charterturister, fordi vi tager på en badeferie om året, siger Anders Sørensen.