Turisme

Feriefolket vil selv bestemme farten

Stadig flere foretrækker friheden på fire hjul og kører selv på ferie, men man tør ikke overlade alt til tilfældighederne

NORDJYLLAND:Vi vil selv bestemme farten. Vi vil have opfyldt vores individuelle ønsker til oplevelser og feriemål - og samtidig vil vi godt have nogen til at tage sig af det praktiske. Det er de nye mantraer, som rejsebranchen oplever, når danskerne vælger ferieform. Kør-selv-ferier i pakker honorerer tilsyneladende kravene. Der sælges bunker af dem. Efter charterferiernes enegang i mange år, når det gjaldt rejser til udlandet, er der nye tendenser på vej. - Danskerne vil ikke være mere eller mindre tvangsindlagte til bestemte udflugtsmål, og vi vil selv bestemme, hvor længe vi vil være væk, siger marketingdirektør Henrik Jørgensen, DTF Travel i Hjørring, der sammen med Happydays i Frederikshavn er to af de store rejsearrangører netop på denne type ferier. - Det skal først og fremmest være fleksibelt, og vi vil have mulighed for at kombinere fire dage et sted med fem et andet, siger Henrik Jørgensen. Rejserne bestilles senere end tidligere, og impulskøbene harmonerer med indstillingen: Man går efter egne lyster og vil være mindst muligt bundet. Marketingchefen hos kollegaen, Søren Idun, Happydays, -er enig. - Man har en særlig frihed, når man kan gøre selve turen til en del af rejsen og kan stoppe, hvor man vil, siger han, og det giver også større bevægelighed på stedet, at man har bilen med. Ikke ud i det blå Begge rejsearrangører har konstateret, at de færdige pakker ikke opfattes som en hindring for friheden. Det er ikke sådan, at man tager hjemmefra og nyder at tage ud i det blå. Man vil stadigvæk godt have andre til det praktiske. Det er nemt og giver bl.a. økonomisk overblik. I Hjørring har de konstateret, at tre- og firstjernede hoteller er begyndt at appellere til børnefamilier, når de ligger i områder, der byder på andre former for oplevelser end at sidde på en hotelbalkon - f.eks. store oplevelsesparker som Disneyland -, og på det seneste er mobile homes blevet det store hit for den gruppe kunder. - Børnene elsker jo campinglivet, fordi der hele tiden sker noget på de store pladser, siger Henrik Jørgensen, og det er en nem form for forældrene, som også mærker, at de har ferie. Han skyder på, at også prisen, hvor alt er inkluderet, trækker børnefamilierne på kør-selv-ferie. Så skal de kun op med lommepengene og har på den måde snor i, hvor udgifterne ender. Kort og godt Hos Happydays er det grå guld den primære målgruppe, som forlængst har prøvet fornøjelsen ved de store forkromede hoteller og charterturismens masseferier. For dem er kør-selv-ferien ideel. - Nu vil de have autencitet - små hyggelige familiehoteller, en perle af et eventyrslot eller noget andet unikt. De vil have kulturog oplevelser og under alle omstændigheder kvalitet. Til gengæld vil de også godt betale for det, og de rejser gerne mange gange om året, siger Søren Idun. Henrik Jørgensen har konstateret, at selv om vi får mere og mere ferie, har vi mindre og mindre tid til at holde den. - Mange synes ikke, at de kan være væk i tre uger, fordi dyngerne på skrivebordet bare ligger og venter på dem, når de kommer tilbage, siger han. De tager hellere afsted i kortere tid.