Fodbold

Fiats baby smider bleen

Den ny Panda satser på kendte Fiat-dyder: Små biler, der er smarte, rummelige og til at betale. Den lille italiener er alligevel vokset og ligner en ligeværdig konkurrent til VW Up

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Bagagerummet er beskedent, men kasseformen udnytter hver eneste kvadratcentimeter.

NAPOLI:I modsætning til Panda-bjørnen er Fiats model af samme navn ikke en truet race. Siden 2003 er der solgt 12.500 styk alene i Danmark, men en intensiveret konkurrence i den mindste bilklasse har tvunget italienerne til at lade bilen gennemgå en voldsom opgradering, som forleden blev præsenteret for pressen. Da den nuværende model kom på markedet for otte år siden, var konkurrenterne forældede asiatiske modeller, som udover den daværende Kia Picanto var den lille Fiat klart underlegen. Sådan er det mildest talt ikke længere. Hvem sagde Toyota Aygo & Co. Chevrolet Spark og ikke mindst den nye VW Up og dens teknisk næsten identiske søskende, Seat Mii og Skoda Citigo? Der hviler med andre ord et enormt forventningspres på den nye Pandas smalle skuldre. Den er simpelthen bilen, der skal vise, at Fiat stadigvæk er verdensmestre i at lave småbiler. Og det midt i Italiens værste økonomiske krise nogensinde. Hvad bilen skal koste, vil den danske importør til gengæld ikke afsløre noget om endnu. Men pressechef, Steffen Holm, Fiat Danmark, lægger ikke skjul på, at man måtte starte nye prisforhandlinger med fabrikken, da Volkswagen allerede i efteråret offentliggjorde en pris på 90.000 kr. plus levering for en tredørs Up. Det var noget lavere, end Fiat havde regnet med. En femdørs Kia Picanto koster det samme og det må nødvendigvis være det niveau, som prisen skal ligge på, hvis importøren vil have en solid luns af det enorme marked for mikrobiler herhjemme. Bilen kommer medio april, og prisen er nok ikke klar før en måneds tid, ifølge avisens oplysninger. Præcis som den lille folkevogn kommer Panda også med et system, som selv kan bremse bilen ned ved hastigheder op til 30 km/t, hvis føreren har overset en holdende bil eller en person på vej over vejen. Men det bliver under alle omstændigheder ikke standardudstyr som på VW Up. Vellykket Ellers går Fiat Panda til sagen med krum hals, selv om den ligner sig selv. Men man bør ikke skue bjørnen på hårene. Den nye Panda er en vellykket videreudvikling af bilen fra 2004. Designet er fortsat et kækt miks af mini, MPV, stationcar, en knivspids offroader med sideruder med bueform som gamle romerske akvædukterog skaber det positive førstehåndsindtryk, der er så vigtigt. Rosinen i ciabatta-bollen er en samlekvalitet og nogle solide dørsmæk, der gør Panda omtrent så tillidvækkende som den nye Volkswagen Up. Danskere af garderhøjde og -drøjde er også godt tjent med forsæderne. For de er både et nummer større og fastere end før. Særligt foran giver det høje tag udmærket plads. Så pyt med, at man ofte knalder albuen ind i døren. Med en bredde på beskedne 163 centimeter er der ikke plads til store armbevægelser i Panda, men det er dog bedre end før. En høj siddeposition sørger for, at bilen alligevel føles større end den er. Udsigten gennem widescreen forruden er god, og det er let at stige ind og ud af bilen. Her har vognen virkelig en fordel i forhold til folkevognen. Fiat håber sikkert, at gæstfriheden kan få ungdommelige seniorer med gigtplagede rygstykker til at kigge nærmere på Panda. Den vil utvivlsomt vække opsigt i ethvert ollekolle... Godkendt plads Instrumenteringen domineres plastic med nydelige overflader og en enorm midterkonsol. Her er de vigtigste betjeningsgreb til radio, el-ruder og ventilationsanlæg samlet og arrangeret på overskuelig vis. En gearstang er der også blevet plads til, og det er smart i en bil, der især er beregnet til bykørsel med mange temposkift. På bagsædet indhentes Panda af sin beskedne størrelse. Der er højt til loftet, men knæene skal begraves dybt i ryggen på chaufføren, hvis der skal sidde voksne personer på bagsædet. Det er dog svært at bebrejde Panda det beskedne bagsæde, for pladsen er på niveau med de kendte konkurrenter. Det samme gælder bagagerummet. Børnefamilier kan glemme alt om at få plads til barnevognen her. Også selv om Panda faktisk er vokset hele 11 cm i længden, som gør at bagagerummet har plads til 230 liter. Først med nedfældet bagsæde forvandles Pandaen til et pakæsel. Bagdøren er så stor, at man sikkert lige kan lirke en vaskemaskine ind i det firkantede varerum. Skal Panda lege flyttebil, og vil man sige forza til sin Fiat, kan det være en god ide at vælge topmotoriseringen, som passer fantastisk godt til Fiats mindste. Det er en 0,9 liters benziner med kun to cylindre, men tilsat turbo kaster den hele 85 hk af sig og et gedigent drejningsmoment, som gør, at man får klassens i særklasse mest adrætte bil. Dels gør den Panda til en bjørnestærk mini, der kan konkurrere med langt større biler i både optræk og langturs-overskud. Dels gør den støjsvage maskine Panda til en sparegris med et von And-lignende forhold til penge: Med et gennemsnitligt brændstofforbrug på den nærige side af 23km/l, er Panda en af markedets mest økonomiske pendlerbiler og klart den hurtigste med en acceleration fra 0-100 km/t på kun 11,2 sekunder. Vi gætter på, at den store motor koster 15.000 kr. ekstra i forhold til samme maskine, dog som 1,0 version uden turbo og mere beskedne 65 hk og markant mindre drejningsmoment der bliver basismotoriseringen. En senere prøvekørsel må vise, om den får alt for meget at pruste over. Et tredje alternativ er den kendte diesel med 75 hk, men den kører kun 25,6 km/l, så den diesel, kan de formentlig godt lade blive hjemme i Italien. Komfortabel Importøren lover, at Panda ikke kommer i en ultraskrabet basisversion, men derimod altid har radio og fjernbetjent centrallås, foruden seks airbags, som vel at mærke er rigtige gardinairbags, i modsætning til de meget mindre effektive sideairbags med hovedbeskyttelse i Up, der kun dækker forsædepassagererne. Selv om der kun var lejlighed til at lufte Pandaen over 100 kilometer under præsentationen omkring Napoli, tøver vi ikke med at udnævne bilen til en af de mest behagelige i klassen. Det må dog blive ved et par umiddelbare indtryk fra notesblokken. Her får Panda skudsmål som: Affjedringen er mere udkogt end al dente. En fordel i byen, hvor Panda sluger selv grove huller i vejen uden at kny. Det letgående styretøj gør Panda let at tumle. Venderadius er blot ni meter. Den elektriske servohjælp er næsten for emsig. Endda i to trin: Standard og city. Svarer til let og følelsesløs... Til gengæld er det en leg at parallel-parkere. Selv med spaghetti-arme er der ingen risiko for sved på panden. Panda er med andre ord født til bykørsel, men viste sig også umiddelbart ganske støjsvag under en kort tur ad en italiensk autostrada.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst