Filosofi er tanker uden facit

Børnene på Hobro Friskole har siden sommerferien haft filosofi som fag

HOBRO:Nøjagtig som alle andre teenagere sidder de klumpet lidt sammen, og lidt i vejen for dem, der skal forbi. Og som alle andre unge er de nysgerrige og stiller spørgsmål. Men til forskel fra de fleste andre skoleelever, så kan den lille gruppe teenagere, som NORDJYSKE Stiftstidende møder i gangen på Hobro Friskole, hurtigt svare ganske klogt på, hvad filosofi er - for siden sommerferien har alle elever på friskolen haft dette fag på deres skema. - At filosofere er at tænke højt! Og at tænke over noget, som ikke har noget egentligt svar - og derfor heller ikke noget rigtigt eller forkert svar. Og så er det fedt at filosofere, erklærer de fem piger fra skolens ældste klasser. Men filosofi er ikke kun for de store - på friskolen er det for alle, og det har siden sommerferien været på programmet i sidste time hver fredag. Det er sat i gang af en af skolens lærere, Ingjerd F. Hansen, som har været lærer på Hobro Friskole siden 1993. - Jeg har altid brændt for at få filosofi som fag i skolen, og efter jeg sidste forår var på kursus, satte vi det igang, fortæller Ingjerd F. Hansen. Små børn filosoferer Og hun er ganske godt tilfreds med måden det fungerer på nu efter syv måneder. - Små børn filosoferer automatisk, fordi de tænker over spørgsmål som, hvem er jeg, og hvilken rolle spiller jeg i verden. Når børn bliver større, så holder de op med at filosofere af sig selv, fordi de bliver mere bange for, hvad andre synes, om det de siger, siger Ingjerd F. Hansen. Hver fredag samles alle skolens elever i fællessalen, og her vil en af skolens lærere komme med et lille oplæg til det emne, som eleverne bagefter ska lfilosofere over Løgn og lyvelse I sidste uge var emnet naturkatastrofer. På denne fredag, hvor NORDJYSKE er på besøg, er oplægget i fællessalen en sketch, og dagens emne er hurtigt gættet: - Det handler om løgn og lyvelse, lyder det hurtigt fra rumpenissen Alex Haugaard. Med løgnens billede i hovedet og Alex' hjemmelaveede ord i ørerne går eleverne i deres stamgrupper og filosoferer sammen med deres lærer. - Læreren har fået emnet i forvejen. Vi fandt ud af at det var bedst, for læreren er nødt til som leder af samtalen at være et skridt foran og selv have filosoferet over emnet, så vi er et skridt foran, siger Ingjerd F. Hansen. Trygge og åbne børn Tænke-seancen i klasserne begynder med et spørgsmål, som alle får et minut til at tænke over i stilhed uden at nogen rækker fingeren i vejret. Derpå kommer tankerne, og det kan godt være at snakken begynder et sted men havner et helt andet. Og der er ikke på forhånd sat nogen dagsorden eller noget mål for, hvor den filosofiske snak skal slutte. - Når vi filosoferer i klassen, så er det vigtigt, at vi skaber tryghed, så børnene kan sige alt, hvad de tænker. Ingen griner af det man siger, og vi oplever, at børnene tør sige mere og at de bliver mere åbne, fortæller Ingjerd, som er klasselærer for rumpenisser. Og hendes åbningsspørgsmål til dem lyder: Hvorfor lyver vi? Hertil kommer mange svar - og alle deltager med deres bud på, hvorfor vi nogle gange lyver. Efter en lille halv times tid stopper Ingjerd snakken, for timen er forbi. Forskellige aspekter af løgn og "lyvelse" er kommet på bordet og også forskellen mellem at lyve og ikke at sige sandheden er blevet vendt kort. Ikke en diskussion Alle børn har sagt noget, og ikke mindst har de lyttet til hinanden. Ingen griner af det, der bliver sagt, og alle ting bliver taget alvorligt. - Men vi sidder ikke tilbage med en løsning på, hvad løgn er, og hvorfor man lyver. Det er heller ikke meningen. Men børnene lærer at sætte ord på deres egne holdninger og lærer at tænke over tingene, samtidig med at de lærer at lytte til hinanden. Det er en filosofiske samtale. Mange voksne får tit en filosofisk samtale til at blive til en diskussion, hvor det gælder om at vinde og overbevise de andre om at man har ret, mener Ingjerd Hansen, som fornemmer at både børn og voksne på Hobro Friskole nu nyder den sidste time om fredagen med filosofi på skemaet. - Det er meget livsbekræftende at tage en filosofisk snak med børn. De er så umiddelbare og gode til at finde de gode ting, så nu er sidste time fredag ikke så hård, slutter Rumpenissernes klasselærer.