Privatøkonomi

Finansieringsselskaberne kan godt være med - måske

Over for den enkelte kunde kan banken ofte tilbyde billigere alternativer

AALBORG:På papiret kan finansieringsselskaberne godt være med, når hr. og fru Nordjyde skal ud og låne til en ny bil. Men i praksis er det måske anderledes. Så uklare tegner tingene sig efter en undersøgelse af markedet for bilfinansiering, som NORDJYSKE har foretaget. Vi har villet afdække, om det kan betale sig at gå i banken, hvilket de fleste gør, i stedet for at benytte finansieringsselskaberne, som nogle nok opfatter som et skridt på vejen mod det grå lånemarked. Men det er der nu ingen grund til. Udover, at de som sagt godt kan hamle op med bankernes priser på billån, får de endda et godt skudsmål fra Forbrugerrådet, der betegner dem som billige og uproblematiske at benytte. Det uklare består blot i, at bankerne i mange tilfælde kan tilbyde billigere lån end de nævnte finansieringsselskaber, men bestemt ikke til alle og enhver. Forskel på kunder Problematikken afspejler sig tydeligt i Spar Nords svar på den opstilling, vi havde bedt om. Som det ses, er der meget stor forskel på at være en rigtig god kunde i banken - og bare at være kunde. I cool cash beløber forskellen sig til næsten 25.000 kroner i omkostninger, og det er vel at mærke efter fradrag af den sparede skat. I bankerne sker der desuden en vurdering af ens økonomi, og hvis tingene ikke rigtigt hænger sammen, må man fortsætte med at køre på cykel. Hos finansieringsselskaberne vil de fleste kunne låne, blot de har en almindelig god økonomi og ikke står opført som dårlig betaler hos RKI Kreditinformation. Risikoen er selvfølgelig, at man påtager sig for store forpligtelser. Selskaberne interesserer sig for eksempel ikke for, om man er hårdt belastet af lån i forvejen. Årsindkomst, job, boligforhold kræver nogle af dem at få opgivet, men ikke øvrig gæld, som en bank vil lægge stor vægt på. Til gengæld ligger rentesatser, omkostninger og afdrag også fuldstændig fast. De tre medvirkende finansieringsselskaber var da også hurtigst til at reagere på vores henvendelse. Flere faldt fra Anderledes var det at snakke med bankerne. Den positive holdning dominerede, men i visse tilfælde trak de senere i land. Dog ikke et pengeinstitut som Dronninglund Sparekasse, der straks afviste at være med i undersøgelsen og desuden sagde nej til at begrunde det. Det bunder dog nok i samme forhold som hos Nørresundby Bank, der først godt ville medvirke, men siden faldt fra igen. Marketingkonsulent Harry Brix forklarer, at meget få af bankens kunder får egentlige billån til at købe bil for: - I en del tilfælde udnytter vi friværdien i folks bolig, men rent faktisk giver vi mange billån som blankolån til vore gode kunder. Hvis vi kender dem godt og ved, at de har styr på økonomien, behøver vi ikke have sikkerhed for lånet, og så sparer man jo både tinglysning og stempelafgift. - Det sker også tit, at vi opretter billån som en løbende kassekredit, og i det hele taget ser virkeligheden noget anderledes ud end den undersøgelse, som avisen gennemfører, siger Harry Brix. Kan godt blive billigere Som forklaring på opstillingen med den dyreste og den billigste mulighed forklarer konceptkonsulent Bent Askham Jensen fra Spar Nord, at prisen på et lån afhænger af kundens engagement med banken, formuen og sikkerhedsstillelsen: - Vi betragter sammen med kunden dennes økonomi som en helhed, hvor vi ikke fokuserer på et enkeltstående produkt. Årsagen er, at vi ikke blander os i, hvad kunden anvender pengene til. Vi fokuserer alene på den bedste finansiering, siger Bent Askham Jensen. Privatkundechef Jens-Jørgen Jensen fra Løkken Sparekasse anfører også, at et billån nemt kan blive billigere end den løsning, der ses i skemaet: - Hos en god kunde vil vi måske ikke kræve fuld pant, men eventuelt kun 50 procent, hvorved der spares nogle omkostninger. Vi har også mulighed for at belåne friværdien i kundens bolig til en lavere rente end den nævnte. Og så er der Nordjyske Bank, som også fik tilbud om at deltage i undersøgelsen, og som straks gav tilsagn. Trods flere opfordringer dukkede der bare aldrig tal op fra banken.