Find kræfter til hverdagen via sund kost

Hjørring Helsestudie sætter fokus på kost og motion

Pernille Hjarbæk sætter fokus på kost og motion ved foredrag i Hjørring Helsestudie, hvor hun selv er instruktør i bl.a. yoga.  Arkivfoto: Bente Poder

Pernille Hjarbæk sætter fokus på kost og motion ved foredrag i Hjørring Helsestudie, hvor hun selv er instruktør i bl.a. yoga. Arkivfoto: Bente Poder

HJØRRING:Æggekuren, proteinkuren eller sultekuren. Der findes masser af gode og mindre gode tilbud, når man gerne vil ændre sin kost og sin vægt, og kost er et emne, der interesserer og er aktuelt for mange mennesker. Mandag aften var alle stole også besat i Hjørring Helsestudie, hvor der var foredrag om kost og motion ved en af helsestudiets instruktører, Pernille Hjarbæk. Hun er i gang med at uddanne sig til kostvejleder. Pernille Hjarbæk har sit udgangspunkt i de fakta, som de fleste af os kender: At en større og større del af befolkningen bliver overvægtig, men hendes råd kan bruges af alle - overvægtige, undervægtige og normalvægtige: - Spis sundt, fordi du får det bedre. Alle kan finde ekstra kræfter til at klare hverdagen, hvis de spiser en sund kost, var et af hovedbudskaberne til de fremmødte. At træffe sit eget valg Hun tror ikke på, at lykken er at spise æg i 14 dage og tabe sig nogle kilo eller undgå alle former for kulhydrater. Hun mener derimod, det er vigtigt, at hver enkelt træffer et valg og sætter et realistisk mål. - Vi bliver, hvad vi spiser, og det gør vi faktisk, fordi vi fornyer os hele tiden. Når en bil har brugt sit brændstof, er den stadig bare lavet af metal og gummi. Vi mennesker bygges derimod op og fornyes af den mad, vi indtager, og f.eks. giver vingummibamser os ingen næring. De indeholder derimod nogle tilsætningsstoffer og farvestoffer, som kroppen skal bruge energi på at nedbryde, siger Pernille Hjarbæk. Hun mener, at det er vigtigt, man finder en motionsform, som man synes er sjov. Og så tror hun også, det kan være en hjælp med body/mind træning som f.eks. yoga og pilates. Hun går på kostområdet ind for det, som hun kalder tallerkenmodellen, hvor halvdelen af tallerkenen rummer grønt (og frugt), en fjerdedel består af proteiner i form af f.eks. kød og den sidste fjerdedel af gode kulhydrater som brune ris, groft brød og lidt kartofler. - Tre hovedmåltider og tre mellemmåltider er optimalt, og så handler det om at undgå sukker og spise så rene madvarer som muligt. Kagemix og færdige retter er ofte fyldt med en hel masse, som vi ikke har brug for, var meldingen til forsamlingen fra Pernille Hjarbæk. Hun er overbevist om, at man kan være afhængig af sukker som af cigaretter, men at man også efter en periode på op til en måned uden slik, sodavand og søde sager, vil have meget mindre trang til alt det søde. Og hun er i det hele taget ude efter de madvarer, der dræner os for energi i stedet for at lade os op. Vi bliver trætte - Prøv at tænk på, når vi f.eks. går til eksamen. Så spiser vi ofte chokolade og drikker cola, og hvad sker der: Vi bliver trætte. Nogenlunde på samme måde kan man spørge sig selv: Hvornår har man det bedst og er mest oplagt: Når man har spist en stor burger med pommes frites og drukket cola, eller når man har spist en en stor kyllingefilet og en dejlig salat?

Forsiden